verkkokauppa-laajentaa-asiakaskuntaasi

Verkkokaupat laajentavat asiakaskuntaasi

Verkkokauppa laajentaa potentiaalista asiakaskuntaasi huomattavasti. Monet yritykset haluavat toimia verkossa, koska näin kiinteät kustannukset eivät nouse liian suuriksi. Luotettavan verkkokaupan laatiminen vaatii ammattimaisen, brändisi näköisen ulkoasun, luotettavan ja varman verkkokauppaohjelmiston sekä kattavat maksutavat asiakkaittesi käyttöön.

Verkkokauppa vaatii aikaa ja hyviä suunnitelmia

Ainakin näitä asioita kannattaa miettiä ja toteuttaa:

  • tee hyvä suunnitelma; mitä haluat myydä ja miten varmistat tuotteiden/palveluiden saatavuuden
  • valitse sopivat kumppanit
  • teetä ammattimainen, brändisi näköinen ulkoasu
  • valitse luotettava pohja verkkokauppasi toiminnoille
  • opettele käyttämään verkkokauppaasi tehokkaasti
  • hanki verkkotunnus joka kuvaa toimintaasi
  • kirjoita laadukkaat ja kuvaavat tekstit tuotteille sekä tuoteryhmille
  • panosta tuotekuvien laatuun ja määrään
  • päätä maksutavat
  • huolehdi logistiikasta
  • hyvä asiakaspalvelu on tärkeää. Sana huonosta asiakaspalvelusta leviää nopeasti ja syö kauppasi uskottavuutta
  • markkinoi internetissä sekä muissa järkevissä kanavissa
    seuraa kävijämääriä. Ne kertovat mitä muutoksia sinun pitää kaupassasi tehdä
    kehitä kauppaasi jatkuvasti, oikeasti, ihan jatkuvasti!

Millainen verkkokauppaohjelma?

Erilaisia verkkokauppaohjelmistoja on markkinoilla todella paljon, ja niiden käyttömukavuudet poikkeavat hyvinkin paljon toisistaan. Hintahaitari on myös kirjava, ja mahdollisia piilokustannuksia kannattaa varoa. Aluksi edulliselta tuntuva ratkaisu saattaakin pitää sisällään erinäisiä (erikseen hinnoiteltuja) lisäosuuksia, mitä ilman kauppaa ei voida tehokkaasti pyörittää. Kauppojen ominaisuuksissa on myös eroja varastonhallinnan, laskutusten, tilauksien käsittelyn ja muiden kauppiaan rutiineihin liittyvissä asioissa, joten huolellinen vertailu näissäkin ominaisuuksissa on erittäin suositeltavaa.

Varmista että verkkokauppaohjelmisto tarjoaa vähintään:

  • hyvän tuotekehityksen
  • järjestelmä on hakukoneystävällinen
  • järjestelmä kasvaa tarvittaessa verkkokauppasi mukana

Verkkokaupan markkinointi

Tietoa tuotteista haetaan verkosta, ja tästä syystä hakukonenäkyvyys on elinehto verkkokaupalle. Jos et näyt ensimmäisellä sivulla, sinua ei ole käytännössä olemassa (yli 90% klikkaa ensimmäisen sivun hakutuloksia). Muita markkinointikeinoja on mm. sosiaalisen median käyttö sekä jälkimarkkinointi (esim. uutiskirjeet tai Google Remarketing). 

Panosta siis verkkokauppaasi kunnolla. Opettele tuntemaan kuluttajat ja mitä he sinulta odottavat. Tämän jälkeen on helpompi tarjota relevantteja tuotteita tai palveluita heille. Verkkokauppa vaatii myös jatkuvaa huolenpitoa ja kehittämistä.

Palkkaa ammattilaiset avuksesi, kaikkea ei tarvitse osata tehdä itse. Meiltä saat räätälöidyt ja responsiiviset verkkokaupat näyttävällä ilmeellä. Pyydäthän tarjouksen!

Katy Tuupanen – Founder, AD, UI/UX-designer

Olen Digitoimisto Katican perustaja, AD ja UI/UX-suunnittelija. Vastaa mm. verkkosivujen sekä -kauppojen UI/UX-suunnittelusta + toteutuksesta yli 2000 jo toteutuneen sivuston kokemuksella. Ennen omaa yritystä olen toiminut erilaisissa yrityksissä mm. kouluttajana, tiiminvetäjänä + UI/UX-suunnittelijana.

Jaa kirjoituksiamme

Kiitos jos jaat kirjoituksiamme eteenpäin.

Digitoimisto Katican

Blogikirjoitukset

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Hyvät kotisivut tässä yhteydessä tarkoittavat kotisivuja, joista on oikeasti yrityksellesi hyötyä. Jotta voit saada kotisivuistasi hyötyä, tarvitset asiakkaita sivustollesi, sekä uusia että vanhoja. Uusia kosiskellaan

Lue lisää »

Hakukoneoptimoinnin alkeet

Hakukoneoptimoinnista puhutaan paljon ja netistä löytyvä ohjeviidakko on runsas. Totta toki onkin, että monet asia vaikuttavat sivustosi näkyvyyteen, ja Googlen muutellessa algoritmejaan vielä säännöllisesti, on

Lue lisää »