Olipa kerran kotisivut, joilla kukaan ei käynyt

Tämä on yllättävän monen yrittäjän ”iltasatu”. Yrityksellä on olemassa kotisivut, mutta kauppaa niiden kautta ei tehdä laisinkaan. Alan tärkeimmillä hakusanoilla haettaessa oma sivusto löytyy Googlesta sivulta 46. Mikä avuksi?

Karsitaan nyt aluksi pois ne viimeisetkin uskot siitä, että yrityksesi kotisivulla ei ole niin väliä. Kyllä on, ja se on vain fakta. Googlen tutkimusten mukaan jopa 61% yrityksesi potentiaalisista asiakkaista, siis niistä, joiden lantit voisivat oikeasti päätyä sinun kassaasi, tutkivat ja tekevät ostopäätöksensä juurikin yrityksesi kotisivuilla. Kuusikymmentäyksi prosenttia uusia asiakkaita toisi sinulle paljon rahaa. En usko, että kukaan haluaa menettää tuommoista mahdollisuutta.

Sitten niihin korjausliikkeisiin. Mitä voit siis tehdä, että kotisivut löytyvät ja palvelevat asiakkaitasi. Lyhyesti kerrottuna huolehdi, että sivustosi on miellyttävät käyttää, siellä on tarpeeksi relevanttia sisältöä ja että ne ovat visuaalisesti yrityksesi imagoa nostavat.

visuaalisuus

Sanon sen nyt suoraan, rumat sivut laskevat yrityksesi imagoa. Fakta on, että pidämme kauniista asioista ja ostamme hyvinkin usein tunnepohjaisesti. Jos kotisivusi eivät ole tyylikkäät, menetät varmasti kauppaa. Muistathan myös, että kotisivuja ei koskaan rakenneta sinulle vaan aina asiakkaillesi.

Suunnittelussa se kuuluisa ”kultainen keskitie” on tässäkin paikallaan. Sivujen ei tarvitse olla tylsät, mutta ei myöskään räjähtää silmille. Olet varmasti huippuammattilainen siinä mitä teet, mutta kaikella rakkaudella neuvon, että jos visuaalisuus ja käytettävyys on sinulle yhtään harmaata aluetta, niin luota alan ammattilaiseen kun sivujasi tehdään. Hyvä visuaalisuus luo asiakkaissasi luottamusta ja auttaa johdattamaan ostopäätöksen tekemiseen.

käytettävyys

Visuaalisuus on se koukku millä huomio herätetään. Sen jälkeen onkin tärkeää, että sivustosi palvelee myös relevantilla sisällöllä ja niiden käytettävyys on miellyttävää ja mutkatonta.

Toimiihan sivustosi tabletilla ja mobiilissa? Törmään edelleen yllättävänkin usein sivuihin, joiden mobiilinäkymä on joko rikki tai muuten epämiellyttävä käyttää. Vuonna 2021 näiden asioiden pitää jo olla kunnossa. Tiesit varmasti, että jopa puolet kaikesta verkkoselailusta tehdään mobiililaitteilla, näy siellä siis oikein.

Muita tarkistettavia asioita:

  • pystyyhän sivuillasi liikkumaan helposti?
  • onhan navigaatio selkeä ja optimaalinen löydettävyyden kannalta?
  • löytyykö yhteystietosi heti?
  • onhan kuvasi optimoitu niin, että ne lataantuvat mahdollisimman nopeasti?
  • miten nopeat sivusi yleisesti ovat?
  • onhan yhteydenotto sinuun mahdollisimman helppoa?
  • mitenkäs saavutettavuus?
  • seuraathan sivujesi kävijämääriä?

Sisältö on kuningas

Visuaalisuuden ja käytettävyyden lisäksi kotisivujesi on tarjottava hyvää ja hyödyllistä sisältöä, jonka avulla a) sivustosi löytyy paremmin Googlen hauissa ja b) saat helpommin konversiota = ostavia asiakkaita, uutiskirjeen tilaajia tai mikä ikinä sivujesi tavoite onkaan. Esimerkiksi Google haluaa pitää käyttäjänsä tyytyväisinä. Siksi se nostaa käyttäjien hakuaikeita vastaavia sivustoja hakutulostensa kärkeen. 

Hyvä sisältö luonnollisesti tarjoaa hyödyllistä tietoa (huom! hyödyllistä) potentiaalisille asiakkaillesi, mutta se on hyvä myös kirjoittaa ns. hakukoneystävälliseen muotoon. Eli tutkia ja analysoida alasi tärkeimmät hakusanat, joita sitten maltillisesti (Google rankaisee ylioptimoinnista) käyttää teksteissä, otsikoissa, metatiedoissa, linkityksissä jne. Tekstiä täytyy olla myös tarpeeksi, Googlen suositus on vähintään 250-300 sanaa/sivu. 

Jos tuntuu, että tämä menee liian vaikeaksi, niin tähänkin hommaan on olemassa copywriterit, joista osa osaa kirjoittaa hakukoneystävällistä tekstiä sivustollesi. Nämä ammattilaiset tutkivat tarkasti alasi hakusanat, kirjoittavat niihin liittyvät sisällöt ja hoitavat kuntoon muutkin optimointiin liittyvät tärkeät asiat, kuten metatiedot, sivujesi nimeämiset (url-osoitteet), sisäiset linkitykset jne.

tarvitsetko apua?

Digitoimisto Katica tuottaa täysin räätälöidyt ja laadukkaat kotisivut yrityksellesi. Tuotamme myös hakukoneoptimoidun sisällön. Tämän ja sivustollesi tehtävän muun teknisen optimoinnin avulla, kotisivusi löytyy huomattavasti paremmin hakuroboteilla haettaessa.

Sivuja on helppo myös itse päivittää. Halutessasi voit toki jättää niidenkin ylläpidon kokonaan meidän huoleksemme ja keskittyä itse muihin asioihin.
Pistä viestiä, jutellaan lisää.

Katy Tuupanen on Digitoimisto Katican perustaja, pitkänlinjan ammattilainen ja UI/UX-suunnittelija. Katy vastaa mm. verkkosivujen sekä -kauppojen UI/UX-suunnittelusta + toteutuksesta lähes 2000 jo toteutuneen sivuston kokemuksella. Ennen omaa yritystä hän on toiminut erilaisissa yrityksissä mm. kouluttajana sekä UI/UX-suunnittelijana. 

KIRJOITTI: DIGITOIMISTO KATICA

Kotisivut: KATICA.FI | Sähköposti: INFO@KATICA.FI

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on digg
Share on skype