Miten tehdään hyvät kotisivut?

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Hyvät kotisivut tässä yhteydessä tarkoittavat kotisivuja, joista on oikeasti yrityksellesi hyötyä. Jotta voit saada kotisivuistasi hyötyä, tarvitset asiakkaita sivustollesi, sekä uusia että vanhoja. Uusia kosiskellaan asiakkaiksi ja nykyisistä huolehditaan, jotta he pysyvät asiakkaina jatkossakin.

Kotisivuilla on hyvä olla jokin analytiikka millä näet oikeasti sivustosi kävijämäärät, esimerkiksi Google Analytics on tähän hyvä väline. Näin voit, ja sinun oikeasti pitäisikin, seurata miten mahdolliset kotisivujesi muutokset tai sivustoon kohdistettu mainonta puree. Asiakkaiden saaminen sivustollesi on jatkuvaa työtä – Seuraa kävijämääriä ja opiskele tuntemaan asiakkaasi, tärkeimmät kohderyhmäsi.

Millä hakusanoilla haluaisit sivustosi löytyvän?

Kun tiedät kohderyhmäsi (ethän yritä tarjoa kaikille kaikkea) ja olet miettinyt sivuston tärkeimmän tavoitteen, voit lähteä miettimään niitä tärkeimpiä ja haetuimpia hakusanoja, joilla haluaisit sivustosi löydettävän. Hakusanoja voi selvitellä esim. Googlen ilmaisella avainsanojen suunnittelijalla (Keyword Planner) tai teetättämällä hakusanatutkimuksen. Näillä hakusanoilla lähdetään sitten kirjoittamaan hyvää sisältöä = sisältöoptimoimaan. Ja kyllä, tekstiä täytyy olla aika paljon (min. 300 sanaa/sivu), mutta ne voidaan taittaa niin taidokkaasti, ettei tekstimäärä tunnu liian pitkältä. Nykyään asiakkaat arvostavat sitä, että kerrot palveluistasi/tuotteistasi mahdollisimman paljon, ne ostopäätökset kun usein tehdään jo siellä ruudun ääressä.

Aloittaisitko blogin?

Blogi on loistava paikka kasvattaa pikkuhiljaa sivustosi sisältöä haluamillasi hakusanoilla. Blogi myös sitouttaa asiakkaitasi tutustumaan yritykseesi ja palveluihisi lisää. Ja mitä kauemmin asiakkaasi viihtyvät sivuillasi, sitä enemmän esim. Google huomioi sivustosi ja nostaa sitä korkeammalle hakutuloksissa. Blogi on aina hyvä idea ja myös tärkeä osa sisältöoptimointia.

Muista, että kaikki kestää

“No mitä ihmettä, tein kotisivut, kirjoitin hyvät tekstit ja edelleen sivustoni löytyy Googlen ”hämähäkinseittiosaston” sijalta xxx.” Jep, näin käy usein aluksi, mutta jos olet tehnyt homman oikein ja jatkat säännöllistä työtä sivustollasi (kirjoittelet blogia, päivittelet sivustoa ja kehität sitä muutoinkin), niin pikkuhiljaa työ alkaa tuottamaan hedelmää = niitä oikeita asiakkaita vierailemaan sivustollesi. Kilpailu on kuitenkin äärimmäisen kovaa ja sinunkin kilpailijasi todennäköisesti tekevät töitä omien sivustojensa näkyvyyden kanssa, ole siis sitkeä. Katso täältä lisävinkit hakukoneoptimointiin.

Entäs kotisivuston ulkonäkö?

Kuten aiemmin jo mainitsinkin, niin Google seuraa mm. sitä, kuinka kauan sivustolla vierailevat kävijät viihtyvät siellä. Ja koska Google haluaa tarjota asiakkailleen vain parasta, sivustot, joilta poistutaan nopeasti, tiputetaan raa’asti hakutuloksissa alemmas.
Sivuston sisältö on tärkeä, mutta niin on sen ulkonäkökin. Pidämme kauniista asioista, olipa kyseessä sitten vaate tai kotisivu. Et itsekään jää tutkimaan rumaa vaatetta perin pohjin kaupassa, vaan sivuutat sen nopeasti ja siirryt sinua miellyttävämpään tuotteeseen. Näin toimitaan usein myös kotisivuissa; sekavat, visuaalisesti rumat tai vaikeakäyttöiset sivustot eivät anna yrityksestäsi oikeaa kuvaa ja ne sivutetaan nopeammin – Toki, jokaisella on aina oma mielipide siitä mikä on kaunista. Panosta siis myös kotisivujesi ulkonäköön ja muistathan rakentaa sivuston asiakkaillesi, et itsellesi. 

Tsemppiä sivuston tekoon! Ota tarvittaessa yhteyttä, jos tarvitset apua tai koulutusta kotisivujen rakentamiseen.

Katy Tuupanen – Founder, AD, UI/UX-designer

Olen Digitoimisto Katican perustaja, AD ja UI/UX-suunnittelija. Vastaa mm. verkkosivujen sekä -kauppojen UI/UX-suunnittelusta + toteutuksesta yli 2000 jo toteutuneen sivuston kokemuksella. Ennen omaa yritystä olen toiminut erilaisissa yrityksissä mm. kouluttajana, tiiminvetäjänä + UI/UX-suunnittelijana.

Jaa kirjoituksiamme

Kiitos jos jaat kirjoituksiamme eteenpäin.

Digitoimisto Katican

Blogikirjoitukset

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Hyvät kotisivut tässä yhteydessä tarkoittavat kotisivuja, joista on oikeasti yrityksellesi hyötyä. Jotta voit saada kotisivuistasi hyötyä, tarvitset asiakkaita sivustollesi, sekä uusia että vanhoja. Uusia kosiskellaan

Lue lisää »

Hakukoneoptimoinnin alkeet

Hakukoneoptimoinnista puhutaan paljon ja netistä löytyvä ohjeviidakko on runsas. Totta toki onkin, että monet asia vaikuttavat sivustosi näkyvyyteen, ja Googlen muutellessa algoritmejaan vielä säännöllisesti, on

Lue lisää »