Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen vaatii tarkkaa pohdintaa ja oikeita valintoja esimerkiksi alustan valinnassa. Kokosimme aloittelevalle verkkokauppiaalle paketin asioista, joita sinun täytyy ainakin ottaa huomioon omaa kauppaa perustaessa. Osan hommista voi toki tehdä itsekin, mutta osa kannattaa jättää alan ammattilaisille.

  1. Miksi perustaa verkkokauppa?
  2. Mitä myyt ja mihin?
  3. Alustan valinta
  4. Palvelin & verkkotunnus
  5. Varastointi
  6. Pakkausmateriaalit
  7. Logistiikka eli pakettien lähettäminen
  8. Maksutavat
  9. Markkinointi
  10. Hakukonelöydettävyys
  11. Kaupan kehitystyöt
  12. Laki
  13. Yhteenveto
  14. Laitetaanko kauppa tulille?

 

1. Miksi perustaa verkkokauppa?

Vuonna 2020 mukavuudenhaluiset asiakkaat tavoittaa tehokkaasti jo verkon kautta. Jos pystyt tarjoamaan heille helpon tavan ostaa sinulta, niin kauppa käy varmemmin. Toki menestykseen vaikuttaa moni muukin asia, kuten tuotevalikoima, hinnat, toimitusajat jne.

2. Mitä myyt ja mihin?

Mieti alkuun keitä asiakkaasi ovat, mitä heille kannattaa tarjota ja miten heidät tavoittaa? Päätä myös myytkö pelkästään Suomessa, ulkomaille vai molemmissa?

Hyvän verkkokaupan valikoima on kuluttajia kiinnostava. Hintatason on oltava kilpailukykyinen ja ostamisen todella helppoa. Ajattele asiaa maalaisjärjellä: jos myyt bulkkituotteita, joita monet muutkin verkkokaupat myyvät edullisesti, on kauppasi tulos todennäköisesti heikko. Jos tuotteesi sen sijaan ovat uniikkeja tai palvelusi on paikallista, on mahdollisuutesi jo huomattavasti paremmat.

3. Verkkokaupan alusta

Valitse verkkokauppasi alusta pitkäjänteisesti, kukaan ei halua uusia verkkokauppaa jo ensimmäisen vuoden aikana. Edullisemmat alustat riittävät jo Suomessa toimimiseen, kansainvälisyys vaatii jo enemmän verkkokaupaltasi, esim. kieliversiot. Yleisimpiä alustoja on Suomessa MyCashFlow ja Vilkas, Kansainvälisistä alustoista suosituimmat on WooCommerce ja Shopify.

Muistathan myös kaupan visuaalisen ulkonäön tärkeyden. Mikään ei syö uskottavuuttasi enemmän, kuin huonosti toteutettu visuaalisuus. Jos homma ei ole sinulle tuttua, jätä ainakin sen luominen ammattilaiselle. 

4. Palvelintila sekä verkkotunnus

Verkkokaupalle tarvitaan myös palvelintila sekä verkkotunnus. Mieti kaupallesi hyvä ja helposti mieleen jäävä domain.

5. Varastointi

Tuotteiden varastointi voi olla isokin kuluerä, jos verkkokauppasi on laaja. Tuotteiden varastoinnin, lähetykset sekä palautukset voi hoitaa joko itse tai ulkoistaa yhteistyökumppanille.

Verkkokauppaa perustettaessa kannattaa miettiä jo etukäteen, millaista tavaraa siellä myydään ja mitä niiden varastointi oikein vaatii. Esimerkiksi vaatteet tarvitsevat usein silityksiä, mahdollisia suojapusseja ja muutoinkin erikoisvarastointia.

Lisäksi verkkokauppaan tarvitaan hyvä varaston hallintajärjestelmän. 

6. Pakkausmateriaalit

Myöskään pakkausmateriaalit eivät ole ilmaisia. Yksi paketti saattaa maksaa vain kymmeniä senttejä, mutta vuositasolla tulee sadoista paketeista jo mittava summa. Muistathan myös pakkausmateriaalin brändäyksen; monesti tarvitset ainakin teipit ja pakkaukset yrityksen logolla.

Pakkausmateriaaleja valitessa kannattaa miettiä myös niiden vaatima varastointitilat sekä postituskulut.

7. Logistiikka

Toimituskulut voi joko lisätä tuotteen hintaan tai kassalla tuotteiden päälle. Myös palaukset ovat oma kustannuksensa. Muista määritellä toimitusehtoihisi tarkasti, miten tuotteiden palautusten kanssa toimitaan. Ja ei, sinun ei ole pakko maksaa itse palautuskuluja. Jos kauppasi saa runsaasti palautuksia, tarkista ainakin alkuun tuotetietojesi faktat. Jos ne ovat puutteelliset, voi se olla yksi syy useisiin palautuksiin.

Kohdennettua logistiikkaa tarjoaa esim. Pakettikauppa, Shipit sekä Postin SmartShip. Edellä mainitut tarjoavat sinulle yhdellä sopimuksella useiden kuljetusyhtiöiden käytön, kilpailuttavat puolestasi hinnat sekä tarjoavat ohjelmiston, minkä avulla saat luotua pakettikortit pakkauksiin. Lisäksi heidän kauttaan saa kattavat raportoinnit postituksista. Samoin kuin maksujärjestelmienkin tarjoajat, nämäkin logistiikkaan tarjoavat operaattorit ottavat toki provision palveluistaan.

8. Maksutavat

Maksutapoja valittaessa on tärkeää tuntea omat asiakkaat. Tärkeintä on tehdä maksamisesta helppoa ja varmistaa, että suositut maksutavat ovat tarjolla. Menetät varmasti asiakkaitasi, jos tarjoat heille vääriä maksutapavaihtoehtoja. 

Tunnettuja maksuvälittäjiä ovat mm. Bambora, OP Maksupalvelut (aiemmin Checkout Finland), Klarna sekä Paytrail. Nämäkin operaattorit ottavat provision jokaisesta maksutapahtumasta, ja osalla on myös aloitus- että kuukausimaksu palvelustaan. Vertaile rauhassa eri operaattoreita ja valitse kauppaasi parhaiten sopiva kumppani. Ennen maksujärjestelmän kytkemistä tee sopimus valitun maksunvälittäjän kanssa.

9. Markkinointi

Verkkokaupan markkinointiin on myös nykypäivänä lähes pakko sijoittaa rahaa. Budjetin suuruus riippuu paljolti tuotteesta sekä kohteesta. Jos mietit, että verkkokaupan voi vain jättää itsekseen pyörimään ja kerätä vain rahat, niin olet todella väärillä jäljillä. Verkkokauppa vaatii jatkuvaa työtä ja markkinointia, joka tuo kävijöitä kauppaasi.

10. hakukonelöydettävyys

Hakukoneoptimointi on yksi parhaimmista keinoista liikenteen lisäämiseen. Sen tarkoituksena on nostaa verkkokauppasi Googlen luonnollisten hakutulosten kärkeen, mutta se vaatii pitkäjänteistä työtä. Tulokset näkyvät pikkuhiljaa, kuukausien jopa vuosien kuluessa. Kansainvälisten tilastojen mukaan vain noin 3 % vierailijoista päätyy ostamaan vierailemastaan verkkokaupasta. Tarvitset siis runsaasti kävijöitä sivustollesi.

Muistathan hyödyntää myös sosiaalisen median, ainakin Instagramin sekä Facebookin. Niiden kautta voit mukavasti saada lisää asiakkaita kauppaasi.

11. Verkkokaupan kehittäminen on jatkuvaa työtä

Tuottava verkkokauppa vaatii yrittäjältä yllättävän paljonkin aikaa, resursseja ja jatkuvaa kehittämistä. Jos kauppaa ei kehitä aktiivisesti, alkaa tulos pikkuhiljaa hiipumaan. Verkkokaupan voi perustaa kyllä vielä suhteellisen halvalla, mutta sen kannattavaksi saaminen onkin sitten jo toinen juttu. Kauppaa perustaessa sinulla pitää olla hyvä liikeidea.

12. laki

Kuluttajansuojalaissa säädetään, että asiakkaalle on mm. kerrottava

  • Tuotteen tiedot
  • Tuotteen hinta veroineen ja toimituskulut
  • Yrittäjän yhteystiedot
  • Maksuja, toimitusta, peruuttamisoikeutta, takuuta ja muita vastaavia asioita koskevat ehdot
  • Rekisteriseloste ja evästeilmoitus


Rekisteriselosteessa kerrotaan mm. miten verkkokaupassa kerätään henkilötietoja, mihin tarkoitukseen näitä henkilötietoja käytetään ja miten tiedot on suojattu.

13. yhteenveto

Kuten huomasitte, on verkkokaupan perustaminen ja sen ylläpito ihan kovaa työtä. Verkkokauppa ei myöskään ole koskaan valmis, sitä pitää kehittää jatkuvasti. Hyvällä tuotevalikoimalla, kilpailukykyisellä hinnoittelulla ja loistavalla asiakaspalvelulla pääsee jo pitkälle, mutta sekään ei takaa vielä menestystä. Meidän neuvomme on, että lähde pienesti liikkeelle, testaa ja opi kohderyhmäsi käyttäytymistä ja laajenna vasta sitten toimintaasi.

14. laitetaanko kauppa tulille?

Jos tarvitset WooCommerce-verkkokaupan nopealla toimitusajalla, niin pyydä tarjous katicalta. Meiltä saat räätälöidyllä ulkonäöllä kaupan ja neuvot vielä päälle. Lue verkkokaupoista lisää täältä!

KIRJOITTI: DIGITOIMISTO KATICA

Kotisivut: KATICA.FI | Sähköposti: INFO@KATICA.FI

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on digg
Share on skype