toimivat-verkkosivut-yritykselle

Toimivat verkkosivut

Yrittäjällä on nykyään elintärkeää olla toimivat ja ajanmukaiset verkkosivut, joiden kautta asiakkaat voivat saada lisätietoa yrityksen toiminnasta. Mielikuva yrityksestä muodostetaan sivujesi perusteella, ja vanhanaikaiset, vanhentunutta tietoa sisältävät sivustot enemmänkin karkottavat asiakkaita, kun kutsuvat tutustumaan lisää. Kotisivut ovat tärkein käyntikortti sähköisessä maailmassa. Ne toimivat myös ostoprosessien käynnistäjinä, vaikka itse tuotetta ei ostettaisikaan suoraan verkosta.

Toimivat verkkosivut (kotisivut)

Kotisivujen tekeminen alkaa aina tarvekartoituksella = mitä haluat käyttäjien tekevän sivustollasi ja miten siihen päästää? On tärkeää miettiä miten käyttäjät tulevat sivustollesi (esim. osoitteen kautta, hakukoneen kautta, sosiaalisen median kautta jne.), sekä miten käyttäjämatka päättyy. Haluatko esim. käyttäjän jättävän yhteydenottopyynnön, tilaavan mahdollisesti palvelun, tuotteen tai  uutiskirjeen tms.). Jokaisen sivun olisi myös täytettävä hyvän laskeutumissivun vaatimukset; käyttäjän on ymmärrettävä sivuston ”juoni” ilman, että olisi saapunut etusivun kautta.

Hyvät kotisivut ovat ainakin:

  • sisällöltään kiinnostavat (loistava kilpailuvaltti – tämä on todennäköisesti pielessä kilpailijasi sivuilla)
  • ohjaavat osallistumaan (esim. blogin kommentoinnit)
  • selkeät sivustorakenteeltaan
  • tehty käyttäjää varten
  • visuaalisesti laadukkaat (vahvistaa yrityksen ilmettä sekä brändiä)
  • helppokäyttöiset ja toimivat

Responsiivisuus – mikä se on?

Nykyisin verkkosivujen pitää olla responsiivisia, eli sama sisältö mukautuu eri päätelaitteille kuten mobiileille ja tableteille. Tällöin käyttäjälle näytetään eri päätelaitteelle optimoitua sisältöä muodossa, joka toimii eri näytön leveyksillä. Sivustosta ei siis laadita erillisiä versioita mobiili- tai tablettikäyttöön. Yksi toteutus, yksi sisältö, kaikki laitteet.

Katy Tuupanen – Founder, AD, UI/UX-designer

Olen Digitoimisto Katican perustaja, AD ja UI/UX-suunnittelija. Vastaa mm. verkkosivujen sekä -kauppojen UI/UX-suunnittelusta + toteutuksesta yli 2000 jo toteutuneen sivuston kokemuksella. Ennen omaa yritystä olen toiminut erilaisissa yrityksissä mm. kouluttajana, tiiminvetäjänä + UI/UX-suunnittelijana.

Jaa kirjoituksiamme

Kiitos jos jaat kirjoituksiamme eteenpäin.

Digitoimisto Katican

Blogikirjoitukset

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Hyvät kotisivut tässä yhteydessä tarkoittavat kotisivuja, joista on oikeasti yrityksellesi hyötyä. Jotta voit saada kotisivuistasi hyötyä, tarvitset asiakkaita sivustollesi, sekä uusia että vanhoja. Uusia kosiskellaan

Lue lisää »

Hakukoneoptimoinnin alkeet

Hakukoneoptimoinnista puhutaan paljon ja netistä löytyvä ohjeviidakko on runsas. Totta toki onkin, että monet asia vaikuttavat sivustosi näkyvyyteen, ja Googlen muutellessa algoritmejaan vielä säännöllisesti, on

Lue lisää »