Tärkeitä asioita kotisivujen suunnittelusta

Kotisivujen suunnittelussa tarvitsee ottaa useita tärkeitä asioita huomioon. Ei ole mitään järkeä vain tehdä sivuja ilman järkeviä tavoitteita. Ohessa vinkkejä asioista joista sinun on hyvä tietää.

tavoite

Määrittele aina verkkosivujen tavoite. Verkkosivuja on turha tehdä, jollei niille luoda selkeää tavoitetta, jota myös mitataan. Ei siis riitä, että sanotaan haluttavan lisää myyntiä, vaan pitää määritellä paljonko sitä myyntiä halutaan lisää ja missä ajassa. Ja sitten pitää oikeasti seurata onnistuttiinko siinä. Tavoitteita voi olla useita; lisää myyntiä, toiminnollisuuksien automatisointi, lisää kävijöitä jne. Määrittele kuitenkin aina ”se” tärkein tavoite.

Tunne yrityksesi sekä asiakkaasi

Tunne yrityksesi, tuotteesi palvelusi. Tiedä positiosi markkinoilla, kilpailuetusi. Erityisesti tunne omat asiakkaasi ja heidän verkkokäyttäytymisensä.

Älä tee itse

Älä tee itse, ellet nyt satu olemaan guru verkkosivujen suunnittelussa. Juu se maksaa jonkin verran, mutta huonoilla verkkosivuilla et oikein tee mitään, eikä rahojaan kannata heittää hukkaan. Palkkaa siis ammattilaiset hoitamaan homman kerralla kuntoon.

Rautalankamalli

Vähänkin isommissa sivustoissa on hyvä tehdä rautalankamalli sivustostasi. Näin pääsette yhdessä miettimään ja testaamaan verkkosivun rakennetta, toimivuutta jne. Tässä vaiheessa muutostyöt ovat vielä helppoja ja edullisempia toteuttaa.

Visuaalinen toteutus

Hyvä AD (Art Director) tai UI-suunnittelija tekee sivustolle loistavan visuaalisen ilmeen. Tämä suunnittelu on silta käyttäjän ja sivustosi välillä, eli käytännössä se ohjaa kävijöitä toimimaan sivustollasi oikein. Visuaalinen suunnittelu ei ole vain asioiden kauniiksi tekemistä, se on käytettävyyden viimeistelevä taso, joka voi pelastaa tai toisaalta tuhota käyttäjäkokemuksen. Visuaalisella ulkonäöllä on selkeä merkitys siihen, lähtevätkö kuluttajasi edes tutkimaan sivujasi lisää tai luottavatko he yrityksesi toimintaan. Jopa 75 % kuluttajista ei luota yrityksen toimintaan, jos he kokevat sivuston visuaalisuuden olevan ala-arvoinen. Pidä siis huoli, että yrityksesi verkkosivut toimivat ja näyttävät hyvältä.

testaa

Testaa ja testauta. Ennen koodaamisen alkua on aina hyvä testailla, miten sivusto toimii. Kannattaa testata ainakin emotionaalinen puoli sekä käyttäjäkokemus. Tarkemmin sanottuna testaa, että sivustosi aiheuttaa oikean tunnereaktion kävijöissäsi sekä poista kaikki esteet hyvän käyttäjäkokemuksen edestä.

Tekninen toteutus

Katso että sivustosi on laadukkaasti koottu pakettiin. Toimii responsiivisesti, eli kaikilla laitteilla ja varsinkin mobiilissa. 

Seuraa

Seuraa sivustosi kävijämääriä ja varmista, että sivustosi tavoite tulee täytetyksi. Muutoinkin kävijöitäsi on hyvä seurata aktiivisesti, vain näin voit tarjota heille oikeaa dataa.

Mainosta

Nykyisin kilpailu on kovaa, todella kovaa. Ei riitä, että verkkosivusi toteutus on tehty parhaimmalla mahdollisella tavalla, sivuston pitää myös löytyä esim. Google hauissa. Panosta siis Google hakusanamainontaan ja sivujen optimointiin.

Ei verkkosivujen suunnittelu ole ydinfysiikkaa, mutta onhan niissäkin paljon asioita, joita pitää muistaa ottaa huomioon. Näillä vinkeillä pääset jo hyvään alkuun ja ammattilaiset kyllä osaavat viedä homman maaliin.

KIRJOITTI: DIGITOIMISTO KATICA

Kotisivut: KATICA.FI | Sähköposti: INFO@KATICA.FI

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on digg
Share on skype