Miksi yritys tarvitsee kotisivut?

Miksi yritys tarvitsee kotisivut

Kun puhutaan yrityksen kotisivuista, niin puhutaan enemmänkin mielikuvien luomisesta ja mielellään vielä niiden \”oikeiden\” mielikuvien luomisesta. Potentiaalinen asiakkaasi saapuu sivuillesi jokin ongelma mielessään, mihin hän hakee ratkaisua, vastausta. Vai tuleeko sinulle usein hetki milloin ihan vaan huviksesi surffailet yritysten kotisivuilla? Epäilen ettei kukaan näin tee, vähintään sinne mennään vakoilemaan kilpailijoiden toimintaa. Kun ratkaiset kotisivullasi asiakkaan ongelman, saat hänestä uuden asiakkaan ennemmin tai myöhemmin.

Nykyäänhän me kuluttajat olemme kiireellisiä ja jopa malttamattomia. Jos sivuiltasi ei löydy ongelmaan nopeasti ratkaisua, niin kilpailijan sivuilta se todennäköisesti sitten jo löytyykin. Älä luota siihen, että asiakkaasi näkevät suurta vaivaa selvittääkseen asiaansa. He usein etsivät tietoa silloin kun se heille sopii, eli esim. iltaisin, jolloin yrityksesi on todennäköisesti jo kiinni. Kotisivusi taas ovat auki 24/7, ne palvelevat asiakkaitasi silloinkin kun sinä nukut.

Millaisia mielikuvia sitten luodaan?

Kotisivujen avulla kerrot, että olet uskottava yrittäjä etkä mikään näpertelijä. Se kertoo ammattitaidostasi sekä uskottavuudestasi. Käsi ylös kenelle tulee vähän “outo” fiilis yrittäjästä, jolla ei ole kotisivuja? Minulle tulee aina. Samoin yrityksen toiminta epäilyttää esimerkiksi silloin, kun kotisivujen viimeisin uutinen on luotu pari vuotta sitten. Tämmöisiin asioihin kannattaa ja pitää kiinnittää huomiota, jos ei muuten, niin vaikka piilottamalla tuollaiset uutispalstat.

Muita kotisivujen hyötyjä

Kotisivujen avulla tavoitat uusia asiakkaita ja heidän myötä saat luonnollisesti lisää tuloja. Niiden avulla saat myös sitoutettua jo olemassa olevia asiakkaitasi. Pääset helposti promoamaan uusia tuotteitasi tai palveluitasi, yleensäkin lisäämään tietoisuutta yrityksesi toiminnasta. Voit myös esitellä sivuillasi uusia referenssejäsi sekä saatua palautetta.

Tiesitkö muuten, että Googlessa tehdään joka päivä noin 30 miljoonaa hakua pelkästään Suomessa. Ja jopa 61% kuluttajista etsii ennen ostopäätöstään tuotteista tietoa juuri yritysten kotisivuilta. Kuluttajat arvioivat voimakkaasti yrityksesi uskottavuutta kotisivujesi ilmeen pohjalta. Jopa 75% kävijöistä muokkaa mielipiteensä yrityksesi uskottavuudesta pelkästään visuaalisen ulkonäön perusteella. Ei siis ole ollenkaan yhdentekevää millaiset kotisivut yritykselläsi on.

Mikäli tunsit piston sydämessäsi, niin pyydä meiltä alkuun vaikkapa ilmainen pika-analyysi nykyisten sivujesi laadusta. Autamme mielellämme.

Katy Tuupanen – Founder, AD, UI/UX-designer

Olen Digitoimisto Katican perustaja, AD ja UI/UX-suunnittelija. Vastaa mm. verkkosivujen sekä -kauppojen UI/UX-suunnittelusta + toteutuksesta yli 2000 jo toteutuneen sivuston kokemuksella. Ennen omaa yritystä olen toiminut erilaisissa yrityksissä mm. kouluttajana, tiiminvetäjänä + UI/UX-suunnittelijana.

Jaa kirjoituksiamme

Kiitos jos jaat kirjoituksiamme eteenpäin.

Digitoimisto Katican

Blogikirjoitukset

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Hyvät kotisivut tässä yhteydessä tarkoittavat kotisivuja, joista on oikeasti yrityksellesi hyötyä. Jotta voit saada kotisivuistasi hyötyä, tarvitset asiakkaita sivustollesi, sekä uusia että vanhoja. Uusia kosiskellaan

Lue lisää »

Hakukoneoptimoinnin alkeet

Hakukoneoptimoinnista puhutaan paljon ja netistä löytyvä ohjeviidakko on runsas. Totta toki onkin, että monet asia vaikuttavat sivustosi näkyvyyteen, ja Googlen muutellessa algoritmejaan vielä säännöllisesti, on

Lue lisää »