Oletko harkinnut tekeväsi yrityksesi kotisivut itse säästääksesi rahaa? Tässä blogikirjoituksessa käydään läpi asioita mitä on hyvä ottaa huomioon, kun lähtee suunnittelemaan omia verkkosivuja.
Maailmalta löytyy useita erilaisia kotisivupalveluita, joiden avulla voit huokeasti rakentaa yritykselle kotisivut (jopa ilmaiseksi). Houkutus niiden käyttämiseen on ymmärrettävästi suuri, hintakin on kohtuullinen, mutta kannattaako niihin kuitenkaan käyttää aikaansa?
Erottaudutko massasta?
Googlen mukaan jopa 61% kuluttajista hakee tietoa yrityksen tuotteista tai palveluista ennen ostopäätöksen tekemistä. Tämän takia kotisivujesi sisällön on oltava kunnossa, eikä sieltä saa löytyä vanhentunutta tai liian vähäistä tietoa tarjonnastasi. Googlen mukaan myös jopa 75% kuluttajista määrittelee yrityksesi imagon kotisivujesi ulkonäön perusteella. Tämä tarkoittaa, että kotisivujesi ulkonäkö on oltava huippukunnossa, erotuttava massasta, oltava persoonallinen sekä yrityksesi näköinen. Huono ensivaikutelma on erittäin kallista saada muutettua.
Tässä vaiheessa kohtaat jo parikin ongelmaa käyttäessäsi näitä ilmaisia tai kohtuuhintaisia kotisivualustoja.
- Miten hyvin osaat tehdä sivustollesi hakukoneystävälliset sisällöt? Hakukoneystävälliset siksi, että sivustollasi ei tee mitään, ellei se löydy haettaessa esimerkiksi Googlella.
- Miten pystyt erottumaan massasta?
Kotisivut ovat sijoitus, joka oikein toteutettuna maksaa aina itsensä takaisin. Nykypäivänä ei ole mitään hyötyä vain tehdä kotisivuja ajatuksella, että “onhan ne oltava”, vaan niihin kannattaa sijoittaa ja tehdä ne kerralla kunnollisesti. Näin ne palvelevat yritystäsi useamman vuoden. Joten jaa kotisivusi hinta 24 tai 36 kuukaudella, niin ei se enää tunnukaan suurelta sijoitukselta.
Mitä asioita tarvitaan toimiville kotisivuille?
Hyvin tehdyt kotisivut tukevat pyhää kolminaisuutta:
Hyvä, hakukoneystävällinen sisältö, joka koukuttaa tutustumaan yritykseesi lisää. Sivujen on myös tärkeä löytyä mahdollisimman hyvin, kun niitä haetaan hakukoneista tietyillä hakusanoilla. Toki täytyy ymmärtää, että kilpailu alalla kuin alalla on kovaa. Jos haluat todella hyville sijoituksille esim. Googlen orgaanisessa hakutuloksessa, vaatii se jo kunnollisen hakusanaoptimoinnin. Hakusanamainonta (Google Ads) on tätä päivää ja suosittelemmekin siihen myös jonkin verran satsaamaan.
Loistava sivustorakenne, joka kruunataan hyvällä visuaalisella ulkonäöllä. Sivuston visuaalisuuden arvoa monesti aliarvioidaan, mutta itseasiassa se on yksi tärkeimmistä asioista. Ihmiset ostavat todella paljon tunteella, joten on tärkeää saada heille kotisivuillasikin oikea mielikuva. Hyvä visuaalinen suunnittelu ei vain tarkoita asioiden kauniiksi tekemistä, vaan sen avulla asiakkaita ohjataan toimimaan sivustolla halutulla tavalla ja johdatetaan konversioon. Hyvään visuaaliseen ulkonäköön mietitään tarkasti värit, typografia, kuvat sekä elementit ja niiden sijoittelut. On tärkeää, että kotisivusi erottuu massasta ja jää mieleen.
Tekninen toteutus on viimeinen tärkeä asia kotisivuja suunnitellessa. Sivujen on toimittava responsiivisesti eri päätelaitteissa, niiden on oltava nopeat latautua ja koodin on oltava selkeää ja loogista. Lisäksi tarvitaan ainakin perushakukoneoptimointia, hyvä käytettävyys sekä esim. palvelintilat ja verkkotunnukset.
Tehdäkö siis ilmaiset omat kotisivut vai satsata laatuun?
Jos tiedät mitä teet ja osaat tarpeeksi räätälöidä massapohjia sekä tuottaa hyvän sisällön, niin voit toki näillä ilmaisillakin kotisivualustoilla lähteä liikkeelle. Jos sen sijaan homma on sinulle utopiaa; et tiedä mitä ottaa huomioon sivujen käytettävyydessä tai visuaalisuudessa, et tiedä miten hakukoneoptimoida sivuja, etkä osaa tuottaa hyvää sisältöä, niin sijoita silloin ehdottomasti kotisivuihin. Kilpailijasi tekevät melko varmasti niin.