Mistä kotisivujen hinta muodostuu?

Kotisivujen hinnoittelu on todella kirjavaa ja yrittäjillä voi olla vaikeuksia ymmärtää hintojen eroja. Miksi joku tarjoaa sivustot muutamalla satasella ja toinen pyytää niistä tuhansia euroja?

Mitkä asiat sitten vaikuttavat hinnoitteluun?

Tärkein hintaan vaikuttava ero on varmasti siinä, ostaako ns. ”bulkkia” vai räätälöityjä kotisivuratkaisuja. Valitsetko esimerkiksi jonkun kotisivukoneen, jossa käytät bulkkipohjaa, eli teemaa jota tuhannet muutkin yritykset ovat käyttäneet, vai valitset jonkun julkaisujärjestelmän, ja rakennutat sen päälle yrityksesi näköisen, räätälöidymmän kotisivuratkaisun.

Bulkkiratkaisun hyvät puolet ovat:

  • niiden helppoudessa; voit saada muutamassa tunnissa rakennettua itsellesi kotisivut
  • yleensä lähtöhinnoittelu on aika alhainen


Bulkin huonot puolet:

  • sivustosi ei erotu kilpailijoistasi; tuhansilla muillakin on käytössä sama teema/ulkonäkö
  • sivustosi eivät välttämättä palvele asiakkaitasi oikealla tavalla; toiminnollisuuksia joko puuttuu tai niitä on liikaa/tarpeettomia
  • piilohinnoittelu; kaikki ylimääräinen saattaakin maksaakin jo lisää
  • järjestelmä saattaa olla jäykkä, kun tarvitaan esim. integraatioita


Katica tuottaa räätälöityjä kotisivuja edullisesti

  1. Räätälöidyissä ratkaisuissa kaikki alkaa suunnittelusta. Ensin mietitään sivustolle tavoite ja suunnitellaan niiden perusteella käyttäjäpolut, sivustorakenne, sisältöhierarkia sekä visuaalinen ulkoasu. Käyttäjäkokemukseen sekä visuaaliseen ulkoasuun kannattaa oikeasti satsata. Erottuva, persoonallinen ulkoasu vetää puoleensa ja luo positiivisen mielikuvan käyttäjälle. Hyvä käyttäjäkokemus puolestaan ohjaa käyttäjää tekemään ostopäätöksen tai jättämään esimerkiksi yhteystietonsa.

  2. Sisältöjen suunnittelua ei tule myöskään unohtaa! Kotisivulle tarvitaan hyvät hakukoneystävälliset tekstit sekä mahdollisesti niiden kieliversiot. Kannattaa miettiä luoko sisällöt itse vai käyttääkö siihen ammattilaisen apua.

  3. Lopuksi hoidetaan tekninen toteutus eli asennetaan julkaisujärjestelmä sekä mahdolliset integraatiot, taitetaan sivut, varmistetaan hakukonelöydettävyys, testataan ja lopuksi julkaistaan.

  4. Sivuston julkaisun jälkeen muistathan, että verkkosivustosta tulee pitää huolta myös sen rakentamisen jälkeen. Sivuston alustaa ja mahdollisia lisäosia on päivitettävä tietyn väliajoin ja toki sisältöäkin on hyvä päivittää säännöllisesti. Ylläpito on sijoitus sivuston toiminnan varmistamiseksi ja elinkaaren pidentämiseksi. Voit hoitaa homman itse tai ostaa meiltä sivustosi ylläpitopaketin.


Vastasinko kysymykseen mistä kotisivujen hinta muodostuu?

Toivottavasti :). Lyhyesti kerrattuna hintaan vaikuttaa se, ostatko bulkkia vai räätälöityjä ratkaisuja. Ja ei, räätälöinti ei tarkoita, että sivustosi maksaisi aina tuhansia euroja.

Meillä on muuten kokemusta jo yli tuhannen kotisivun taitosta, kymmenistä verkkokaupoista ja sadoista graafisista töistä. Meiltä löytyy myös laatutakuu!

Kysythän tarjouksen kotisivutarpeisiisi!

KIRJOITTI: DIGITOIMISTO KATICA

Kotisivut: KATICA.FI | Sähköposti: INFO@KATICA.FI

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on digg
Share on skype