Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan sivuston sijoitusta hakukoneiden tuloksissa tietyillä avainsanoilla. Hakukoneoptimointi ei pelkästään lisää kävijämääriä vaan esim. myös kasvattaa konversiota.

ota ainakin nämä huomioon kotisivujen optimoinnissa

Mitä asioita pitää ottaa huomioon kotisivuissa hakukoneoptimoinnin kannalta? Lista on pitkä, mutta tässä ainakin osa tärkeistä asioista:

  • varmista, että kotisivusi on selkeästi ja virheettömästi rakennettu
  • älä käytä sivuillasi frameja tai flashia
  • sivusi ovat responsiiviset, ovathan?
  • kotisivullasi on SSL-suojaus
  • käytä selkokielisiä URL-osoitteita
  • käytä sivustollasi sisäisiä linkkejä
  • varmista ettei kotisivullasi ole tuplasisältöä 
  • tarkista sivuston latausajat
  • nimeä kuvat selkeästi ja käytä niissä alt-tekstejä (poislukien fiiliskuvat)
  • pidä sivusto selkeärakenteisena
  • pidä sisältö kiinnostavana (avainsanat)
  • linkitä muille sivuille, jos se on mahdollista (varmista säännöllisesti, että linkit toimivat)
  • päivitä sivuja, Google käyn sivuilla useammin, kun sisältöä lisätään säännöllisesti
  • pyri saamaan aikaan vuorovaikutusta kävijöiden kanssa
  • käytä hyväksesi sosiaalisia medioita
  • jne. jne.


Google trends -palvelusta näet mm. nousussa olevia hakusanoja/asioita.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä hommaa

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa tuloksia useimmiten vasta kuukausien päästä. Hakukoneoptimointi on myös työtä, jota on teetettävä säännöllisesti verkkokauppaan tai muille verkkosivuille. Löytymällä hakutuloksista ensimmäisten joukosta on nykyään jo elinehto yrityksesi toiminnalle. Jopa 90 % kuluttajista klikkaa linkkejä hakutulossivun ensimmäiseltä sivulta. Siellä sinunkin yrityksesi olisi oltava. 

suomalainen kuluttaja

Suomalainen kuluttajat ovat hanakoita vertailemaan ja tutkimaan tuotteita ennen ostopäätöstä. Itse asiassa kaikista pohjoismaista innokkaimpia. Kun suomalainen haluaa saada lisätietoa tuotteesta tai palvelusta menee 61 % kuluttajista verkkoon. Joten yrittäjät, verkkosivujen sekä verkkokauppojen sisältöjen on syytä olla kunnossa. Muuten ei enää pärjää, ei millään.

Kun Googleen hakkaa hakusanan, saa vastaukseksi huikean määrän dataa. Voit käydä yrityksen verkkosivuilla, somessa, katsoa YouTuben videoita tai lukea vaikkapa blogikirjoituksen. Tämä suuri datamäärä tekee meistä myös keskittymiskyvyttömiä. Emme enää jaksa lukea verkkosivuja kovin tarkkaan, vaan katseemme skannaa sivun vain nopeasti läpi. Tämän takia verkkosivulla pitää olla hyvä visuaalinen suunnittelu, hyvä käyttäjäkokemus sekä loistava sisältö. Osta visuaalinen suunnittelu, hyvä käyttöliittymäsuunnittelu, pistä rahaa hyviin kuviin ja videoihin, panosta teksteihin sekä palkkaa toimisto myös huolehtimaan sivuistasi julkaisun jälkeen. Ja ethän jätä hommaa vielä tuohon vaan mainostat sivujasi Googlessa jne. Vain löytymällä voit voittaa.

Suomalainen kuluttaja on kiireellinen, vertailija, alehaukka, hieman rationaalinenkin ostaja, vaatii palveluista ja tuotteista hyvää laadukasta dataa. Ei siis mikään helppo pakkaus :). Mutta kun verkkosivusi ulkonäkö, toiminnallisuudet ja sisältö on kunnossa, olet jo hyvällä alulla.

KIRJOITTI: DIGITOIMISTO KATICA

Kotisivut: KATICA.FI | Sähköposti: INFO@KATICA.FI

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on digg
Share on skype