Verkkokaupan SEO-virheet – 5 kompastuskiveä ja miten väistää ne

Hakukoneoptimointi eli SEO on verkkokaupan näkyvyyden kivijalka. Mutta vaikka tarkoitus olisi hyvä, monet verkkokauppiaat kompastuvat yllättävän yleisiin virheisiin – ja se näkyy hakutuloksissa.

Tässä artikkelissa käymme läpi viisi yleistä SEO-mokaa ja kerromme, miten ne voi välttää. Jos löydät oman kauppasi näistä – ei hätää. Jokainen virhe on myös mahdollisuus parantaa.

1. Uniikkien tuotekuvausten puute

Yksi suurimmista mokista on kopioida valmistajan tuotekuvaus suoraan sellaisenaan. Google inhoaa duplikaattisisältöä – ja asiakkaatkin arvostavat persoonallisuutta.

Miten korjata?
Kirjoita oma kuvaus jokaiselle tuotteelle. Käytä luonnollisesti avainsanoja, mutta keskity ennen kaikkea siihen, että teksti auttaa asiakasta ymmärtämään tuotteen hyödyt.

2. Avainsanojen tunkeminen (keyword stuffing)

Jos tuotekuvaus kuulostaa tältä: “Edullinen sininen paita sininen paita sininen paita”, ollaan hakukoneiden mielestä huonolla tiellä. Tällainen sisältö ei palvele lukijaa – eikä hakukoneita.

Miten korjata?
Käytä avainsanoja luonnollisesti. Pidä tärkeimmät avainsanat otsikossa, metatiedoissa ja kerran-pari tekstissä – siinä se. Mieluummin hyvää sisältöä ihmisille kuin roboteille.

3. Kuvien unohtaminen SEO:ssa

Kuvat ovat usein raskaita ja huonosti nimettyjä: “IMG1234.jpg” ei kerro hakukoneelle mitään.

Miten korjata?

  • Nimeä kuvat ennen lataamista esim. “naisten-sininen-paita.jpg”
  • Lisää ALT-teksti, joka kuvailee kuvan sisältöä avainsanalla
  • Pienennä kuvan tiedostokoko nopeuden vuoksi

4. Metatietojen laiminlyönti

Sivujen otsikot ja metakuvaukset (title & description) jäävät usein tyhjiksi – tai ne ovat joka sivulla samat. Tämä on kuin pitäisi samaa hissipuhetta jokaiselle asiakkaalle.

Miten korjata?
Kirjoita jokaiselle tärkeälle sivulle oma title ja description. Ne näkyvät Googlen hakutuloksissa – ja ratkaisevat, klikataanko juuri sinua.

5. Hidas verkkokauppa

Google ei rakasta hitaita sivuja – eikä asiakkaasikaan. Jos lataus kestää yli 3 sekuntia, moni painaa jo takaisin-nappia.

Miten korjata?

  • Käytä optimoituja kuvia
  • Harkitse kevyempiä teemoja
  • Hyödynnä välimuistitus ja sisällönjakeluverkko (CDN)

Yhteenveto

SEO ei ole yksittäinen toimenpide vaan kokonaisuus – ja pienillä virheillä voi olla suuri vaikutus. Hyvä uutinen on, että nämä mokat ovat helposti korjattavissa.

Tarkista omasta kaupasta löytyvätkö nämä viisi kompastuskiveä – ja aloita optimointi heti tänään.
Ja jos kaipaat apua, me täällä Katicalla jeesaamme enemmän kuin mielellämme. 😉

Jaa kirjoitus

Tilaa uutiskirjeemme

Piditkö lukemastasi? Tilaa Katican uutiskirje, niin saat kerran viikossa tuoreita vinkkejä ja ajankohtaisia uutisia digitaalisen markkinoinnin maailmasta suoraan sähköpostiisi! Liity mukaan ja pysy askeleen edellä kilpailijoita.