Verkkokauppa on pystyssä, tuotteet listattu ja maksutavat kunnossa – mutta asiakasvirta ei oikein löydä perille? Ratkaisu saattaa olla lähempänä kuin luulet: hakukoneoptimointi eli SEO. Tässä blogissa saat 10 käytännön vinkkiä, joilla parannat verkkokauppasi hakunäkyvyyttä ja houkuttelet lisää ostajia – ilman taikatemppuja.
Selvitä, mitä ihmiset oikeasti hakevat. Käytä työkaluja kuten:
• Google Keyword Planner
• Ubersuggest
• Ahrefs
Älä unohda pitkäperäisiä hakusanoja (long tail), kuten “käsintehty villapipo lapselle”.
Tuotesivu ei ole pelkkä kuva ja hinta. Jokainen sivu on mahdollisuus näkyä hakutuloksissa. Tarkista, että sivu sisältää:
• Selkeän H1-otsikon avainsanalla
• Uniikin tuotekuvauksen
• Avainsanan sisältävän URL-osoitteen
• Kuville kuvaavat alt-tekstit
Verkkokaupan kategoriasivut nähdään usein pelkkinä tuotelistauksina, mutta todellisuudessa hyvin kirjoitettu kategoriateksti on hakukonenäkyvyyden salainen ase. Jos jätät kategoriat ilman sisältöä, et vain heitä hukkaan mahdollisuutta vakuuttaa asiakasta – vaan myös mahdollisuuden nousta Googlen hakutuloksissa.
Linkitä tuotteita, kategorioita ja sisältöjä toisiinsa. Esimerkiksi:
• Blogista tuotteisiin
• Tuotesivulta lisätarvikkeisiin
• Kategoriasivulta brändiesittelyyn
Meta title ja meta description ovat pieniä, mutta tärkeitä. Ne näkyvät Googlen hakutuloksissa – ja ratkaisevat, klikataanko juuri sinun sivuasi.
Yli puolet verkkoliikenteestä tulee mobiilista. Jos kauppasi ei toimi puhelimella sujuvasti, asiakkaasi ei toimi lainkaan.
Asiakasarvostelut ovat SEO:n aarrearkku:
• Ne lisäävät tuoretta sisältöä
• Luovat luottamusta
• Sisältävät usein avainsanoja – automaattisesti!
Blogi tuo liikennettä, ohjaa asiakkaita ja parantaa näkyvyyttä:
• Kirjoita ostamisen tueksi (”Kuinka valita oikea joogamatto?”)
• Käytä luonnollisesti avainsanoja
• Linkitä tuotteisiin suoraan
Kuvat voivat olla sivuston raskain osa. Optimoi ne näin:
• Pakkaa kuvat ennen lataamista (esim. TinyPNG)
• Nimeä tiedostot järkevästi
• Lisää alt-tekstit kaikille kuville
Ota käyttöön:
• Google Search Console
• Google Analytics
Seuraamalla hakusanoja, klikkejä ja näkyvyyttä tiedät, mikä toimii – ja mitä kannattaa parantaa.
Hakukoneoptimointi ei ole kertaluonteinen toimenpide – se on jatkuvaa kehittämistä. Hyvin optimoitu verkkokauppa ei vain löydy paremmin – se myös myy paremmin. Panosta näkyvyyteen, tee sisältö kunnolla ja älä pelkää testaamista. SEO ei ole vain tekniikkaa – se on asiakaspalvelua hakutuloksissa.
Piditkö lukemastasi? Tilaa Katican uutiskirje, niin saat kerran viikossa tuoreita vinkkejä ja ajankohtaisia uutisia digitaalisen markkinoinnin maailmasta suoraan sähköpostiisi! Liity mukaan ja pysy askeleen edellä kilpailijoita.
Voit tilata, pyytää tarjouksen tai kysellä lisää palveluistamme alla olevan lomakkeen kautta.
"*" näyttää pakolliset kentät
Y-tunnus: 3171430-5
Tietosuojaseloste/Evästeet