Tuotekuvien merkitys verkkokaupassa – ja miten saat ne näyttämään ammattilaiselta

Verkkokaupassa asiakkaasi ei voi koskea, sovittaa tai haistaa tuotetta. Hän tekee ostopäätöksen silmiensä varassa. Ja siksi:
kuvat myyvät – tai tappavat kaupan.

Laadukkaat tuotekuvat eivät ole vain visuaalinen plussa, vaan ne parantavat luottamusta, konversiota ja hakukonenäkyvyyttä. Tässä blogissa käymme läpi, miksi kuvilla on väliä ja miten saat verkkokauppasi näyttämään siltä, että asiakas haluaa klikata – ja ostaa.

Miksi tuotekuvat ovat niin kriittisiä?

  1. Ne herättävät luottamusta
    Huonolaatuinen tai suttuisesti rajattu kuva antaa viestin: “Tämä ei ole vakavasti otettava kauppa.”
  2. Ne vaikuttavat suoraan konversioon
    Tutkimusten mukaan korkealaatuiset tuotekuvat voivat nostaa konversiota jopa 50 %. Hyvä kuva vähentää palautuksia, kun asiakas tietää mitä saa.
  3. Ne parantavat hakukonenäkyvyyttä (kyllä, oikeasti!)
    Optimoitu kuvatiedosto ja ALT-teksti voivat nostaa tuotteesi kuvahaun tuloksiin, jotka tuovat maksutonta liikennettä.

Millainen on hyvä tuotekuva?

Tarkka ja korkearesoluutioinen
Ei suttua, ei pimeää nurkkaa. Kuva saa näyttää ammattilaisen ottamalta – vaikka sen ottaisit itse.

Neutraali tausta (tai kontekstiin sopiva)
Useimmiten valkoinen tausta toimii – tai neutraali harmaa/beige. Kontekstikuvia (esim. tuote käytössä) kannattaa käyttää lisänä.

Useampi kuvakulma
Anna asiakkaalle mahdollisuus “pyöritellä” tuotetta: edestä, takaa, läheltä, yksityiskohtia.

Oikeat värit ja mittasuhteet
Väri näyttää näytöllä miltä sen pitää näyttää. Ja mittakaava? Kuvassa voi olla käsi, tuoli, kolikko – mikä tahansa antaa mittasuhteet.

Miten ottaa hyviä tuotekuvia itse?

Tässä muutama käytännön vinkki:

  • Käytä luonnonvaloa tai softia studiovaloja (ei kellertävää kattovaloa 🙃)
  • Pidä tausta siistinä – vaikka A3-paperi voi toimia pienen tuotteen alustana
  • Käytä jalustaa tai vakaata pintaa – tärähtäneet kuvat ovat no-no
  • Ota kuvia eri kulmista ja kokeile myös “in action” -kuvia

Bonus: Kuvien SEO-optimointi

Nimeä tiedostot järkevästi
“tuotekuva1.jpg” ei auta Googlea – “naisten-musta-nahkalaukku.jpg” auttaa.

Lisää ALT-teksti
→ ALT-teksti kuvailee kuvaa. Esim: “Naisten musta nahkalaukku kultaisilla yksityiskohdilla.”

Pienennä tiedostokoko
→ Nopeus vaikuttaa sijoituksiin. Käytä esimerkiksi TinyPNG\:tä optimoidaksesi ilman laadun menetystä.

Lopuksi

Hyvä tuotekuva on verkkokauppasi visuaalinen myyjä. Se kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – ja tekee sen nopeasti.

Satsaa siis kuviin. Ne tekevät eron “ihan kiva” ja “pakko saada!” -fiiliksen välillä. Ja jos tarvitset apua kuvien käsittelyssä, valinnassa tai vaikka koko verkkokaupan ulkoasussa – Katican tiimi auttaa.

Jaa kirjoitus

Tilaa uutiskirjeemme

Piditkö lukemastasi? Tilaa Katican uutiskirje, niin saat kerran viikossa tuoreita vinkkejä ja ajankohtaisia uutisia digitaalisen markkinoinnin maailmasta suoraan sähköpostiisi! Liity mukaan ja pysy askeleen edellä kilpailijoita.