Olipa kerran kotisivut, joita kukaan ei löytänyt…

Tämä on monen yrittäjän tarina. Kotisivut on tehty, mutta kauppa ei käy. Hakutuloksissa sivusto löytyy vasta jostain sivulta 46, eikä asiakkaita näy. Mutta ei hätää, kotisivujen löydettävyys on useimmiten täysin korjattavissa!

Ensinnäkin – jos ajattelit, että kotisivuilla ei ole merkitystä, mieti uudelleen. Tutkimusten mukaan jopa 80 % asiakkaistasi käy tutustumassa yrityksesi sivuihin ennen ostopäätöstä. Se on valtava määrä, eikä kukaan halua menettää potentiaalisia asiakkaita heikosti toimivien sivujen vuoksi. Joten, miten parannat kotisivujen löydettävyyttä ja teet niistä tehokkaamman työkalun?

Visuaalisuus on myyntivaltti

Ensivaikutelma ratkaisee, ja asiakkaat arvioivat yrityksesi jo pelkästään kotisivujen ulkonäön perusteella. Rumat ja sekavat sivut laskevat yrityksesi imagoa. Tyylikkäät, selkeät ja ammattimaisesti suunnitellut sivut sen sijaan herättävät luottamusta ja houkuttelevat tekemään ostopäätöksen.

Sivujen ei tarvitse olla överit, mutta niiden tulisi olla visuaalisesti miellyttävät ja käyttäjäystävälliset. Jos suunnittelu ei ole sinun juttusi, on täysin ok kääntyä ammattilaisten puoleen – se maksaa itsensä takaisin asiakkaiden muodossa.

Käytettävyys – toimiiko kaikki kuten pitää?

Ulkonäkö vetää kävijän sisään, mutta käytettävyys pitää hänet siellä. Onko sivusto helppokäyttöinen, mobiiliystävällinen ja nopea? Yhä useampi selaa nettiä mobiililaitteilla, joten varmista, että sivustosi toimii sujuvasti myös puhelimilla ja tableteilla.

Käy läpi nämä perusasiat:

  • Löytääkö asiakas helposti etsimänsä tiedon?
  • Latautuvatko sivut nopeasti
  • Ovatko yhteystiedot selkeästi esillä?
  • Onko yhteydenotto helppoa?


Hyvä käytettävyys on avainasemassa, kun puhutaan kotisivujen löydettävyydestä ja siitä, että kävijä muuttuu asiakkaaksi.

Sisältö on edelleen kuningas

Visuaalisuuden ja käytettävyyden lisäksi kotisivujesi sisällön täytyy olla relevanttia ja hakukoneystävällistä. Google suosii sivustoja, jotka tarjoavat hyödyllistä ja selkeää tietoa. Käytä aikaa sisällön suunnitteluun ja varmista, että se on optimoitu oikeilla avainsanoilla.

Hyvä sisältö ei ainoastaan palvele asiakkaita, vaan myös nostaa sivustosi hakutulosten kärkeen. Huolella valitut avainsanat, selkeät otsikot ja riittävä määrä tekstiä (vähintään 300 sanaa per sivu) auttavat Googlea ymmärtämään, mistä sivuillasi on kyse ja milloin ne kannattaa näyttää hakutuloksissa.

Kiinnostuitko Google-optimoinnista ja siitä, miten voit parantaa näkyvyyttäsi hakutuloksissa? Ota yhteyttä ja pyydä tarjous – autamme mielellämme kasvattamaan yrityksesi verkon näkyvyyttä!

Jaa kirjoitus

Tilaa uutiskirjeemme

Piditkö lukemastasi? Tilaa Katican uutiskirje, niin saat kerran viikossa tuoreita vinkkejä ja ajankohtaisia uutisia digitaalisen markkinoinnin maailmasta suoraan sähköpostiisi! Liity mukaan ja pysy askeleen edellä kilpailijoita.