Näin kirjoitat tuotekuvauksen, joka löytyy ja myy

Tuotekuvaus ei ole pelkkä “pakollinen teksti” kuvan ja hinnan välissä. Se on myyntipuhe, hakukoneoptimoinnin tukijalka ja asiakkaan vakuuttaja – kaikki yhdessä. Silti monessa verkkokaupassa tuotekuvaus on kopioitu valmistajalta tai jätetty kokonaan minimiin. Ja silloin myynti karkaa kilpailijalle, jolla on parempi teksti.

Tässä 5 vinkkiä, joilla kirjoitat tuotekuvauksen, joka löytyy Googlesta – ja saa asiakkaan klikkaamaan “Lisää ostoskoriin”.

1. Kirjoita ihmiselle – mutta älä unohda Googlea

Paras tuotekuvaus toimii molemmille: asiakkaalle ja hakukoneelle.
Käytä tärkeää avainsanaa (esim. “naisten musta neule”) otsikossa, ensimmäisessä kappaleessa ja 1–2 kertaa tekstin seassa – mutta älä runno väkisin. Luontevuus voittaa.

🤓 Vältä: “Neule. Neule on neule. Musta neule on neule.”
👍 Tee näin: “Naisten musta neule on täydellinen valinta viileisiin päiviin – se yhdistää pehmeyden ja tyylin.”

2. Kerro hyöty, älä pelkkää faktaa

Asiakas ei osta ominaisuuksia – hän ostaa hyötyjä.
Sen sijaan että sanot “100 % puuvillaa”, kerro mitä se tarkoittaa asiakkaalle: “Hengittävä ja pehmeä materiaali, joka tuntuu hyvältä ihoa vasten.”

Muuta tekninen info ostoperusteiksi.

3. Hyödynnä kuvailua ja fiilistä

Verkkokaupassa asiakas ei voi koskea tuotetta – mutta hän voi kuvitella sen. Käytä kuvailua:

  • Miltä tuote tuntuu
  • Mihin tilanteeseen se sopii
  • Millaisen vaikutelman se antaa
    “Kuvittele pehmeä aamutakki, joka kietoutuu ympärillesi kuin lämmin halaus…”
    Jep. Nyt teki mieli ostaa.

3. Vältä liiallista jargonia ja kliseitä

“Sopii arkeen ja juhlaan.”
Eikö kaikki muka sovi? Käytä ennemmin konkreettisia tilanteita: “Tämä laukku kulkee mukanasi sekä työpäivässä että viikonloppureissulla.”

  • Vältä ylimalkaista
  • Ole täsmällinen
  • Tee kuvauksesta visuaalinen tarina.

4. Käytä helposti silmäiltävää rakennetta

Ihminen ei lue, hän skannaa. Siksi hyvä tuotekuvaus voi sisältää:

  • Lyhyen alkujohdannon
  • Bullet listan tärkeistä ominaisuuksista
  • Tarinallisen tai tunteisiin vetoavan kappaleen
  • Toimintakehotuksen: “Lisää ostoskoriin – tämä ei jää varastoon pitkäksi aikaa!”

Tekst i on verkkokauppasi paras myyjä

Hyvä tuotekuvaus myy ilman painostusta ja löytyy ilman mainosrahaa. Se on kuin verkkokauppasi paras myyjä: ystävällinen, asiantunteva ja aina paikalla.

Panosta siis jokaiseen kuvaustekstiin. Tee niistä avainsanallisia, hyödyllisiä ja houkuttelevia. Jos tuntuu vaikealta – tai jos tuotekuvaukset vievät aikaa, jota sinulla ei ole – me Katicalla voimme hoitaa sen puolestasi.

Jaa kirjoitus

Tilaa uutiskirjeemme

Piditkö lukemastasi? Tilaa Katican uutiskirje, niin saat kerran viikossa tuoreita vinkkejä ja ajankohtaisia uutisia digitaalisen markkinoinnin maailmasta suoraan sähköpostiisi! Liity mukaan ja pysy askeleen edellä kilpailijoita.