Miten maksutavat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen verkkokaupassa?

Verkkokauppa on täynnä pieniä valintoja, jotka vaikuttavat suoraan siihen, ostos päätyykö kassalle vai hylkyyn. Yksi niistä on maksutavat.

Tässä blogissa käymme läpi:

  • Miksi maksutavat vaikuttavat ostokseen
  • Mitä eri maksutavat kertovat yrityksestäsi
  • Ja mitä maksuvaihtoehtoja asiakkaat oikeasti odottavat


Spoileri: mitä enemmän vaihtoehtoja, sitä pienempi ostoskorin hylkäysprosentti.

Miksi maksutavoilla on väliä?

  1. Luottamus
    Jos maksuvaihtoehtoja on vain yksi – ja se on pankkisiirto – asiakas voi alkaa epäröidä. Monipuoliset maksutavat antavat vaikutelman ammattimaisuudesta ja turvallisuudesta.
  2. Helppous = myynti
    Asiakas haluaa maksaa nopeasti ja tutulla tavalla. Jos hänen suosimaansa maksutapaa ei ole, hän todennäköisesti poistuu – eikä palaa.
  3. Asiakkaat ovat erilaisia
    Nuori asiakas maksaa MobilePaylla, yritysasiakas laskulla, ja joku haluaa jakaa ostoksen Klarnalla eriin. Tarjoamalla vaihtoehtoja, et sulje ketään ulos.

Mitkä maksutavat kannattaa ehdottomasti tarjota?

1. Mobiilimaksaminen (esim. MobilePay, Apple Pay, Google Pay)

– Nopeaa, helppoa, toimii etenkin mobiilikäytössä.

2. Korttimaksut (Visa, Mastercard, jne.)

– Ehdoton perusvaihtoehto – asiakkaat olettavat tämän olevan tarjolla.

3. Verkkopankkimaksut

– Suomalaiset rakastavat verkkopankkejaan. Suora maksu tililtä on yhä monelle ykkönen.

4. Lasku ja osamaksu (esim. Klarna, Walley)

– Erityisesti isommissa ostoksissa tämä madaltaa oston kynnystä. “Maksa myöhemmin” -vaihtoehto tuo vapautta.

5. Yrityslaskutus / B2B-maksutavat

– Jos palvelet yrityksiä, tee tilaamisesta helppoa heillekin. Selkeä PDF-lasku on monelle tärkein “maksutapa”.

Mitä maksutavat kertovat verkkokaupasta?

  • Monipuoliset vaihtoehdot = asiakaslähtöisyys
  • Vain yksi vaihtoehto = epäilyttävä / alkutekijöissään oleva yritys
  • Tunnetut maksunvälittäjät = turvallisuus ja luotettavuus


Maksutavat ovat osa brändiäsi. Ne eivät ole pelkkä tekninen ratkaisu, vaan viesti asiakkaalle: ”Me ymmärrämme sinua.”

Ostokäyttäytyminen käytännössä

  • Liikaa kitkaa maksussa = hylätty ostoskori
  • Helppo maksutapa = lisämyynti ja impulssiostot
  • Maksutapavaihtoehdot = laajempi asiakaskunta ja vähemmän esteitä


Yhdessä tutkimuksessa jopa 60 % asiakkaista kertoi jättäneensä ostoksen tekemättä, koska maksutapa ei ollut mieleinen. Älä anna tämän tapahtua omassa kaupassasi.

Lopuksi

Maksutavat eivät ole pelkkä tekninen yksityiskohta – ne ovat aktiivinen osa asiakaskokemusta ja ostoprosessia.

Tarjoa useita maksutapoja. Tee maksamisesta helppoa, turvallista ja tuttua.
Asiakkaasi kiittävät – ja konversioprosentti kiittää mukana.

Jaa kirjoitus

Tilaa uutiskirjeemme

Piditkö lukemastasi? Tilaa Katican uutiskirje, niin saat kerran viikossa tuoreita vinkkejä ja ajankohtaisia uutisia digitaalisen markkinoinnin maailmasta suoraan sähköpostiisi! Liity mukaan ja pysy askeleen edellä kilpailijoita.