Kotisivujen yhteydessä puhutaan usein optimoinnista. Mitä on hakukoneoptimointi ja miksi se on tärkeää?
Mietitäänpä, että yritykselläsi on kotisivut. Ne näyttävät ihan kivoilta, olet tyytyväinen niihin, mutta kävijämäärät ovat minimaaliset eikä kukaan ota sinuun yhteyttä, saatikka pyydä tarjousta. Haet Googlesta yritystäsi tärkeimmillä hakusanoilla ja löydät sivustosi lopulta Googlesta sivulta 67. Mikä on pielessä?
Tiesitkö muuten, että 89 % potentiaalisista asiakkaistani lukee Googlesta vain ensimmäisen sivun hakutulokset? Eli jos et löydy ensimmäiseltä sivulta, niin vain harva asiakas tulee ikinä löytämään yrityksesi palvelut. Ja jos sinun sivusi löytyy sivulta 67, voit melkeinpä unohtaa kaupankäynnin kotisivujesi kautta.
Hakutulosten kärkeen
Aluksi on hyvä ymmärtää, että kotisivun saaminen hakutulosten ensimmäiselle sivulle vaatii jatkuvaa kehitystyötä eikä se todellakaan tapahdu hetkessä. Ja mitä kilpaillumpi alasi on, sitä vaikeampaa se on.
Kotisivujen optimointi voidaan karkeasti jakaa:
- sisällön optimointiin
- tekniseen optimointiin
Sisällön optimointi
Aluksi on hyvä kartoittaa tärkeimpiä oman alan hakusanoja, eli niitä sanoja millä asiakkaasi sinua hakevat. Netistä löytyy joitain ilmaisohjelmia, jotka antavat jo hyvää suuntaa hakusanoista. Ammattilaisilla on sitten käytössään järeämmät ohjelmat, joiden avulla analyysit saadaan hyvinkin tarkoiksi.
Näiden hakusanojen ympärille olisi sitten hyvä rakentaa sisällöt; otsikot, tekstit, linkitykset ym. Muistathan kuitenkin, että hakusanojen älytön rummuttaminen aiheuttaa sivuston näkyvyyden tippumisen. Google ei ole tyhmä, se arvostaa hyvää, laadukasta sisältöä, ei hakusanojen “toistomössöä”.
Tekninen optimointi
Tekniseen optimointiin kuuluu mm.
- Sivuston nopeus
- Responsiivisuus
- Linkitykset
- Sivustokartta
- Ohjaukset
Google tiputtaa hakutuloksissaan alaspäin hitaat ja ei mobiiliystävälliset sivustot. Valitse sivuillesi nopea palvelin (hosting) ja muutenkin optimoi sivusi latautumaan nopeasti (kuvat, koodit jne.).
Sivuilla pitää olla myös selkeä navigaatio (URL-osoitteet) sekä sivustokartta luotuna. Sivustokartan avulla hakurobotit juuri osaavat tutkia kotisivujesi sisältöä.
Varmista myös, ettei Google löydä sisäisiä tai ulkoisia linkkejä, jotka eivät johdakaan mihinkään. Jaa kotisivusi linkkiä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Ulkoiset linkitykset eli ne, jotka johtavat sinun sivuillesi muita sivustoilta, ovat Googlen mielestä erityisen tärkeitä.
Satsaa hakukoneoptimointiin
Hakukoneoptimoinnista kannattaa olla kiinnostunut. Sen avulla saat oikeasti kävijöitä sivustollesi ja sen myötä myös myyntiä, varauksia tai esimerkiksi oppaiden latauksia, mikä ikinä kotisivusi tavoite sitten onkaan.
Asenna kotisivuillesi Google Analytics, jonka avulla voit myös seurata kävijämääriä. Tee hyvää sisältöä esim. blogin muodossa sivuillesi, pidä asiakkaasi aktiivisina.