kotisivujen-hinta

Mistä kotisivujen hinta muodostuu?

Kotisivujen hinnoittelu on todella kirjavaa ja yrittäjillä voi olla vaikeuksia ymmärtää hintojen eroja. Miksi joku tarjoaa sivustot muutamalla satasella ja toinen pyytää niistä tuhansia euroja?

Mitkä asiat vaikuttavat kotisivujen hinnoitteluun?

Tärkein hintaan vaikuttava ero on varmasti siinä, ostaako ns. “bulkkia” vai räätälöityjä kotisivuratkaisuja. Valitsetko esimerkiksi jonkun kotisivukoneen, jossa käytät bulkkipohjaa, eli teemaa, jota jopa sadat tuhannet muutkin yritykset ovat käyttäneet. Tai teetkö/teetätkö jonkun julkaisujärjestelmän (esim. WordPressin) päälle yrityksesi näköisen, räätälöidymmän kotisivuratkaisun. WordPressiinkin on sitten olemassa paljon valmiita teemoja, joita voi osatessaan muokkailla haluamansa näköiseksi. Aikaa toki tämäkin vie, varsinkin jos WordPress + teemat eivät ole tuttuja.

Bulkkiratkaisun hyvät puolet ovat:

  • helppoja käyttää
  • voit saada jopa muutamassa tunnissa rakennettua itsellesi kotisivut
  • yleensä lähtöhinnoittelu on aika alhainen

Bulkin huonot puolet:

  • sivustosi eivät välttämättä palvele asiakkaitasi oikealla tavalla; toiminnollisuuksia joko puuttuu tai niitä on liikaa/tarpeettomia
  • piilohinnoittelu; kaikki ylimääräinen saattaakin maksaakin jo lisää
  • järjestelmä saattaa olla jäykkä, kun tarvitaan esim. integraatioita tai hakukoneoptimointia
  • sivustosi ei välttämättä eroitu kilpailijoistasi, koska tuhansilla muillakin on käytössä sama teema/ulkonäkö, pahimmassa tapauksessa kilpailijallasi

Räätälöidyt ratkaisut

Räätälöidyissä ratkaisuissa kaikki alkaa suunnittelusta. Ensin mietitään sivustolle tavoite ja suunnitellaan niiden perusteella käyttäjäpolut, sivustorakenne, sisältöhierarkia sekä visuaalinen ulkoasu.

Käyttäjäkokemukseen sekä visuaaliseen ulkoasuun kannattaa oikeasti satsata. Erottuva, persoonallinen ulkoasu vetää puoleensa ja luo positiivisen mielikuvan käyttäjälle. Hyvä käyttäjäkokemus puolestaan ohjaa käyttäjää tekemään ostopäätöksen tai jättämään esimerkiksi yhteystietonsa.

Sisältöjen suunnittelua ei tule myöskään unohtaa! Kotisivulle tarvitaan hyvät hakukoneystävälliset tekstit sekä mahdollisesti niiden kieliversiot. Kannattaa miettiä luoko sisällöt itse vai käyttääkö siihen ammattilaisen apua.

Lopuksi hoidetaan tekninen toteutus eli asennetaan julkaisujärjestelmä sekä mahdolliset integraatiot, taitetaan sivut, varmistetaan hakukonelöydettävyys, testataan ja lopuksi julkaistaan.

Sivuston julkaisun jälkeen muistathan, että verkkosivustosta tulee pitää huolta myös sen rakentamisen jälkeen. Sivuston alustaa ja mahdollisia lisäosia on päivitettävä tietyn väliajoin ja toki sisältöäkin on hyvä päivittää säännöllisesti. Ylläpito on sijoitus sivuston toiminnan varmistamiseksi ja elinkaaren pidentämiseksi.

Katy Tuupanen – Founder, AD, UI/UX-designer

Olen Digitoimisto Katican perustaja, AD ja UI/UX-suunnittelija. Vastaa mm. verkkosivujen sekä -kauppojen UI/UX-suunnittelusta + toteutuksesta yli 2000 jo toteutuneen sivuston kokemuksella. Ennen omaa yritystä olen toiminut erilaisissa yrityksissä mm. kouluttajana, tiiminvetäjänä + UI/UX-suunnittelijana.

Jaa kirjoituksiamme

Kiitos jos jaat kirjoituksiamme eteenpäin.

Digitoimisto Katican

Blogikirjoitukset

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Miten tehdään hyvät kotisivut?

Hyvät kotisivut tässä yhteydessä tarkoittavat kotisivuja, joista on oikeasti yrityksellesi hyötyä. Jotta voit saada kotisivuistasi hyötyä, tarvitset asiakkaita sivustollesi, sekä uusia että vanhoja. Uusia kosiskellaan

Lue lisää »

Hakukoneoptimoinnin alkeet

Hakukoneoptimoinnista puhutaan paljon ja netistä löytyvä ohjeviidakko on runsas. Totta toki onkin, että monet asia vaikuttavat sivustosi näkyvyyteen, ja Googlen muutellessa algoritmejaan vielä säännöllisesti, on

Lue lisää »