Hakuintentio, toiselta nimeltään käyttäjän tarkoitus, tarkoittaa sitä, mitä käyttäjä todellisuudessa haluaa löytää tehdessään haun. Vaikka joku hakisi ”uusi iPhone”, hakuintentio ei välttämättä ole vain iPhonen tekniset tiedot. Ehkä hakija etsii arvosteluita, haluaa löytää ostopaikan tai vertailla eri mallien hintoja. Hakukoneet, kuten Google, yrittävät jatkuvasti ymmärtää ja tulkita tätä hakuintentiota, jotta ne voivat tarjota mahdollisimman osuvia tuloksia.
Hakuintention ymmärtäminen on avainasemassa erityisesti silloin, kun kirjoitat verkkosisältöä, oli se sitten blogikirjoitus, tuotesivu tai vaikka resepti. Jos tiedät, mitä käyttäjä hakee, voit räätälöidä sisältösi vastaamaan juuri siihen tarpeeseen.
Otetaan esimerkki. Kuvitellaan, että olet kirjoittamassa blogikirjoitusta otsikolla ”Paras tapa tehdä pizzaa kotona”. Jos hakijoiden tarkoitus on saada helppo resepti, mutta sinä tarjoat heille vain pizzan historiaa tai keittiövinkkejä, he todennäköisesti poistuvat nopeasti sivultasi ja etsivät tietoa muualta. Kun taas tarjoamalla selkeän ja yksinkertaisen ohjeen, joka vastaa käyttäjän hakuintentioon, he pysyvät sivullasi ja saattavat jopa jakaa artikkeliasi eteenpäin.
Hakukoneoptimoinnin (SEO) näkökulmasta hakuintentio on kriittinen tekijä. Google ei enää arvosta vain avainsanojen täyttämistä artikkelissa, vaan se pyrkii selvittämään, tarjoaako sivusi oikeasti sitä, mitä hakija haluaa.
Joskus avainsana itsessään ei kerro koko totuutta. Esimerkiksi avainsanalla ”kissa” haetaan monenlaista tietoa: kissan ruokinnasta, hoidosta, kissanpentujen ostamisesta tai jopa hauskoja kissavideoita. Google pyrkii hakuintention perusteella tarjoamaan juuri oikeanlaista sisältöä haun tekijälle.
Hakuintentio ei ole vain hakukoneiden keksintö – se on tärkeä työkalu meille kaikille, jotka tuotamme sisältöä verkkoon. Kun tiedät, mitä hakijasi oikeasti etsii, pystyt vastaamaan heidän tarpeisiinsa paremmin ja tarjoamaan juuri sellaista sisältöä, joka paitsi saa heidät palaamaan sivuillesi, myös nostaa sinut hakutulosten kärkeen.
Joten seuraavan kerran, kun luot sisältöä, mieti hetki hakuintentiota. Se voi olla avain menestykseesi!
Piditkö lukemastasi? Tilaa Katican uutiskirje, niin saat kerran viikossa tuoreita vinkkejä ja ajankohtaisia uutisia digitaalisen markkinoinnin maailmasta suoraan sähköpostiisi! Liity mukaan ja pysy askeleen edellä kilpailijoita.
Voit tilata, pyytää tarjouksen tai kysellä lisää palveluistamme alla olevan lomakkeen kautta.
"*" näyttää pakolliset kentät
Kaarina | Turku | Varsinais-Suomi
Y-tunnus: 3171430-5
Tietosuojaseloste/Evästeet