Kotisivujen suunnitteluun liittyvät työvaiheet

Monille saattaa tulla yllätyksenä se, miten paljon erilaisia työvaiheita kuuluu kotisivujen suunnitteluun. Halusimme avata nämä kohdat lisätäksemme tietoutta siitä, mistä kaikesta kotisivujen hinta koostuu. Toki eri tekijöillä on erilaiset työskentelytavat, mutta meidän listalta löytyy yli neljäkymmentä erilaista työvaihetta.

Alkutyöt + haastattelu

  • myynti; tarjousten antamiset sekä itse tilaukset
  • asiakkaaseen tutustuminen; mm. nykyisiin sivuihin tutustuminen, alaan tutustumista jne.
  • haastattelu, jossa käydään vielä tarkemmin läpi asiakkaan tahtotilat sivujen suhteen

Tekstien tuottaminen

Yllättävän usein tästä kohdasta ei haluttaisi maksaa, vaan tuottaa tekstit itse. Jos hakukoneystävällisen tekstin kirjoittaminen on tuttua, niin siinä tapauksessa se on toki ymmärrettävää, jos taas ei, niin suosittelemme sijoittamaan hyvään copywriteriin. Oikein tuotettu tekstisisältö on mm. sivujen löydettävyyden kannalta yksi tärkeimmistä asioista. 

  • hakusanatutkimuksen tekeminen; jokaiselle sivulle päätetään työkalun antamien tulosten pohjalta päähakusana
  • selvitetään, mitä löytyy kilpailijoilta samoilla hakusanoilla
  • katsotaan, mitä materiaalia asiakkaalla on nykyisillä sivuilla ja mitä sieltä voidaan mahdollisesti hyödyntää
  • Googlataan alan faktat, termistöä, kilpailijoiden sivut, kartoitetaan ideoita jne.
  • materiaalien, faktojen ja asiakkaan toiveiden pohjalta kirjoitetaan tekstisisältö
  • tekstiä kirjoittaessa on koko ajan mietittävä hakukoneystävällisyyttä
  • mietitään sisäinen linkitys ja asiakkaan kuljetus sivustolla sekä mahdollisuuksien mukaan ulkoista linkitystä
  • joka sivulle kirjoitetaan päähakusanan pohjalta omat metatiedot

Sivuston luonti

  • palvelintilan (webhotellin) tilaaminen/käyttöönotto
  • julkaisujärjestelmän asentaminen. Meillä aina WordPress
  • lisäosien asentamiset

Sivuston taitto

  • asiakkaan materiaalien kasaaminen esim. vanhoilta sivuilta sekä niihin tutustuminen; graafiset ohjeet, kuvat jne.
  • WordPressin perusasetusten teko: missä navigaatio sijaitsee, mihin logo menee, footerin sisällöt jne.
  • sivujen luonti, eli perustetaan kaikki sivut alkuun tyhjinä
  • kuvien hakeminen kuvapankista
  • sivujen käyttöliittymän suunnittelu; mitkä toiminnollisuudet löytyvät esim. etusivulta ja missä järjestyksessä. Me emme käytä valmiita sivupohjia tai aina samaa runkoa, vaan sivusto räätälöidään jokaiselle asiakkaalle hänen tarpeidensa mukaan. Siksi se maksaa hieman enemmän kun ns. bulkkisivut (valmispohjat, joissa ei huomioida kunnolla asiakkaan todellisia tarpeita)
  • visuaalinen suunnitelma; mitä värejä käytetään, mitä fontteja, minkälaiset kuvat toimivat yhdessä jne.

Itse sivujen taitto

  • tekstit taitto; määritellään otsikoinnit, leipätekstit, linkkien värit, nostot jne.
  • kuvat; koot, asiakkaan kuvien muokkaukset, kuvien nimeämiset
  • lomakkeet, kartat, kuvagalleriat, blogit, uutiset jne.
  • tietosuojaseloste, 404-sivu
  • sivujen responsiiviseksi muuttamiset; sivut näyttävät hyviltä myös tabletissa ja mobiilissa

Välitarkastus + esikatselulinkki asiakkaalle

  • responsiivisuuden tarkastus useammalla laitteella = testausympäristö
  • asiakkaalle viestintä sivustosta

Muutokset

  • mahdolliset tekstimuutokset
  • taittomuutokset; asiakas lähettää esim. lisäkuvia tms.
  • suuremmissa muutoksissa uudelleen responsiivisuuden tarkastus
  • lopuksi vielä muutosten hyväksyttämiset

Sivuston julkaisu

  • uuden verkkotunnuksen hankinta tai vanhan verkkotunnuksen mahdollinen siirto
  • https-ohjausten kytkentä ja tarkastus
  • lomakkeiden tarkistus + testaus
  • sivuston testitarkastus
  • tunnuksien teko asiakkaalle
  • kävijäseurannan kytkeminen
  • sitemapin luonti
  • sivuston lähettäminen Googlelle
  • vanhan sivun ohjauksien tekemiset
  • asiakkaan ohjeistaminen tai mahdollinen käyttökoulutus

Kotisivujen hinnat

Yrityksesi tarvitsee nykyaikaiset kotisivut, josta saa tarpeeksi infoa tarjoamistasi tuotteista tai palveluista. Muuten kilpailijasi vie asiakkaasi takuuvarmasti. Meiltä saat yrityksesi tarpeisiin räätälöidyt, visuaalisesti tyylikkäät kotisivut, jotka palvelevat jopa useita vuosia asiakkaitasi. Ja kun jaat kotisivujesi hinnan vaikkapa 36 kuukaudella, ei niihin sijoitus tunnukaan enää niin suurelta. Toivottavasti tämä blogikirjoitus myös avasi hieman kotisivujen prosessia. Kaikki työvaiheet eivät näy asiakkaalle suoraan, mutta ovat tärkeitä toteuttaa. 

KIRJOITTI: DIGITOIMISTO KATICA

Kotisivut: KATICA.FI | Sähköposti: INFO@KATICA.FI

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on digg
Share on skype