Kategoriatekstit kuntoon – miksi ne ovat verkkokaupan salainen ase?

Verkkokaupan kategoriasivut ovat usein väheksytty osa sivustoa. Ne nähdään lähinnä tuotelistauksina – vähän niin kuin digitaalinen hylly. Mutta todellisuudessa hyvin kirjoitettu kategoriateksti on hakukonenäkyvyyden salainen ase.

Jos jätät kategoriat ilman sisältöä, et vain heitä hukkaan mahdollisuutta vakuuttaa asiakasta – vaan myös mahdollisuuden nousta Googlen hakutuloksissa.

Miksi kategoriatekstit ovat niin tärkeitä?

Hakukoneet rakastavat sisältöä. Ja kun kategoriassasi ei ole tekstiä, se näyttää Googlelle tyhjältä listalta. Tulos: sijoitus jää heikoksi tai sivu ei löydy ollenkaan.

Toisaalta hyvin optimoitu kategoriateksti:

  • Nostaa sivun löydettävyyttä
  • Antaa asiakkaalle tärkeää taustatietoa
  • Ohjaa oikeisiin tuotteisiin
  • Vahvistaa brändiä ja asiantuntemusta

Mitä hyvä kategoriateksti sisältää?

Hyvä kategoriateksti ei ole pelkkä avainsanojen läjäys. Se tarjoaa oikeaa arvoa asiakkaalle. Tässä perusresepti:

1. Avainsanat näkyviin, mutta luontevasti

Kirjoita teksti, jossa tärkein hakusana (esim. naisten t-paidat) esiintyy otsikossa ja ensimmäisessä kappaleessa. Käytä synonyymejä ja lähitermejä: t-paita, pusero, yläosa.

2. Kerrot mitä tuotteet ovat – ja kenelle ne sopivat

Esimerkiksi:

“Valikoimamme naisten t-paidat sopivat niin arkeen kuin vapaa-aikaan. Tarjolla on sekä klassisia yksivärisiä malleja että kuviollisia statement-paitoja.”

3. Ohjaat valintaan ja autat ostopäätöksessä

Autat asiakasta tekemään valinnan jo ennen klikkailua:

“Puuvillaiset t-paidat ovat hengittäviä ja pehmeitä, kun taas tekniset materiaalit sopivat aktiivisempaan käyttöön.”

Miten pitkä kategoriatekstin tulisi olla?

Yleensä 150–300 sanaa riittää. Tärkeintä on, että sisältö:

  • On hyödyllistä
  • Sisältää avainsanat
  • Ei toistu joka kategoriassa (älä copypastea samaa tekstiä kaikkiin!)


Voit sijoittaa tekstin sivun yläosaan (pienemmäksi johdannoksi) ja lopun tarvittaessa tuotelistan alle, jos et halua peittää visuaalista kokonaisuutta.

Muista myös nämä vinkit:

  • Käytä H2-otsikoita tarvittaessa tekstin jakamiseen
  • Linkitä tekstistä tiettyihin tuotteisiin tai ali­kategorioihin
  • Päivitä tekstiä sesongin mukaan – esimerkiksi kesällä: “Tutustu kevyisiin ja hengittäviin t-paitoihin helteisiin!”

Hiljainen myyjä

Kategoriateksti on hiljainen myyjä. Se ei huuda, mutta se tekee taustatyötä Googlessa ja auttaa asiakasta tekemään ostopäätöksen.

Jos verkkokaupassasi on vielä tyhjiä kategoriasivuja, nyt on loistava hetki tarttua näppäimistöön – tai laittaa viesti meille. Me Katicalla autamme mielellämme tekstien kirjoittamisessa tai hakukoneoptimoinnissa.

Jaa kirjoitus

Tilaa uutiskirjeemme

Piditkö lukemastasi? Tilaa Katican uutiskirje, niin saat kerran viikossa tuoreita vinkkejä ja ajankohtaisia uutisia digitaalisen markkinoinnin maailmasta suoraan sähköpostiisi! Liity mukaan ja pysy askeleen edellä kilpailijoita.