Google haluaa aina tarjota parhaan mahdollisen hakutuloksen käyttäjälle. Kun hakukoneeseen syötetään vaikkapa hakusana ”keltainen naisten käsilaukku”, Googlen algoritmit etsivät tuhansista verkkosivuista parhaiten vastaavan ja laadukkaimman vaihtoehdon. Mutta miten Google tietää, mikä sivusto on paras? Google vertailee muun muassa seuraavia asioita:
Näitä tekijöitä Google seuraa tarkasti. Jos sivustosi on hidas, hankala käyttää tai sen sisältö ei vastaa haettuun asiaan, asiakkaat poistuvat nopeasti – ja Google laskee sivusi sijoitusta hakutuloksissa.
Hakukoneoptimoinnissa sisältö ratkaisee. Googlen on sanottu rakastavan pitkiä tekstejä, mutta kiinnitä kuitenkin enemmän huomiota sisältöjen laadukkuuteen, kuin pituuteen. Sisältö tulee jakaa selkeästi otsikoiden ja alaotsikoiden avulla, ja tärkeimpien hakusanojen tulee esiintyä sekä otsikoissa että tekstissä.
Laadukas sisältö ei kuitenkaan tarkoita hakusanojen ylenpalttista viljelyä. Google tunnistaa hakusanojen liiallista käyttöä, ja se voi jopa laskea sivustosi arvoa. Kirjoita sen sijaan aidosti hyödyllisiä ja kiinnostavia tekstejä, jotka houkuttelevat kävijöitä viipymään sivuillasi.
Otsikot ovat yksi tärkeimmistä elementeistä hakukoneoptimoinnissa. Jokaisella sivulla tulisi olla yksi pääotsikko (H1), jossa on tärkein hakusana. Lisäksi alaotsikoita (H2, H3 jne.) kannattaa käyttää sivun sisällön jäsentelyyn, ja myös niihin voi upottaa hakusanoja eri muodoissa.
Muista, että sivulla tulisi optimoida vain yksi pääasiallinen hakusana kerrallaan. Tämä auttaa Googlea ymmärtämään, mistä sivu oikeastaan kertoo, ja parantaa sen sijoitusta kyseisen hakusanan kohdalla.
Selkeä sivuston rakenne ja hyvä hierarkia auttavat sekä käyttäjiä että hakukoneita löytämään sisältösi. Jokaisella tärkeällä palvelullasi tulisi olla oma alasivu. Jos kaikki palvelusi ovat niputettu yhdelle yleiselle sivulle, ne eivät näy yhtä hyvin hakutuloksissa kuin erilliset alasivut.
Hyvin suunniteltu sivuston rakenne tarkoittaa myös sitä, että jokaiselle alasivulle voidaan optimoida oma hakusana ja luoda yksilölliset metatiedot (otsikko ja kuvaus, jotka näkyvät hakutuloksissa). Lisäksi URL-osoitteiden tulee olla selkeitä ja sisältää hakusana, esimerkiksi ”www.yritys.fi/palvelut/autonpesu.”
Metatiedot eivät suoranaisesti vaikuta hakutuloksiin, mutta ne ovat tärkeitä käyttäjän kannalta. Ne näkyvät Googlen hakutuloksissa ja houkuttelevat klikkaamaan sivulle. Metatietoihin kuuluvat otsikko (title) ja kuvaus (description). Ne kertovat käyttäjälle nopeasti, mistä sivulla on kyse.
Sivuston nopeus on yksi tärkeimmistä optimoinnin osista, ja yksi nopeuteen eniten vaikuttavista asioista ovat kuvat. Varmista, että käytät optimoituja ja kevyitä kuvia, jotka latautuvat nopeasti. Liian suuret kuvat hidastavat sivustoa, mikä laskee Google-sijoitusta. Kuvat kannattaa nimetä fiksusti, esimerkiksi ”keltainen-naisten-kasilaukku.jpg” ja välttää ääkkösiä sekä välilyöntejä.
Sivuston nopeus vaikuttaa paitsi hakutuloksiin, myös käyttäjäkokemukseen. Malttamattomat kävijät odottavat sivun latautumista vain muutaman sekunnin. Jos sivu ei lataudu nopeasti, kävijät poistuvat – ja sen myötä myös mahdollinen kauppa.
Avainsanojen tutkiminen on tärkeä osa hakukoneoptimointia. Voit hyödyntää esimerkiksi Googlen Keyword Planneria tai Google Trendsiä saadaksesi tietoa siitä, mitä hakusanoja asiakkaasi käyttävät. Suosituimmilla hakusanoilla kilpailu on kovaa, joten joskus on fiksumpaa keskittyä tarkempiin ja vähemmän kilpailtuihin avainsanoihin – esimerkiksi ”naisten käsilaukku” voi olla liian yleinen, mutta ”keltainen nahkainen naisten käsilaukku” on jo paljon tarkempi ja helpompi voittaa.
Piditkö lukemastasi? Tilaa Katican uutiskirje, niin saat kerran viikossa tuoreita vinkkejä ja ajankohtaisia uutisia digitaalisen markkinoinnin maailmasta suoraan sähköpostiisi! Liity mukaan ja pysy askeleen edellä kilpailijoita.
Voit tilata, pyytää tarjouksen tai kysellä lisää palveluistamme alla olevan lomakkeen kautta.
"*" näyttää pakolliset kentät
Y-tunnus: 3171430-5
Tietosuojaseloste/Evästeet