Google Analyticsin asentaminen

Google Analyticsin avulla voit seurata kotisivujesi kävijämääriä sekä asiakkaittesi käyttäytymistä sivustollasi. Nämä ovat hyödyllisiä tietoja, joiden avulla voit kehittää kotisivujasi liiketoimintaasi paremmin palveleviksi.

google analytics

Google Analytics asentaminen vaatii vähintään

  1. Google Analytics-tilin luomisen
  2. Seurantakoodin asentamisen kotisivullesi. 

1. Google Analytics-tilin luomisen

  1. Ensimmäiseksi tarvitset Google-tilin. Jos sinulla on jo Gmail-sähköposti, voit käyttää sitä, muutoin sinun tulee luoda itsellesi uusi tili.
  2. Kun olet luonut Google-tilin (tai päätynyt käyttämään vanhaa tiliä), kirjaudu analyticsiin sisään osoitteessa: https://analytics.google.com.
  • Täytä ensimmäiseltä sivulta ”Tilin nimi” -kohta. Voit nimetä sen esimerkiksi yrityksesi nimellä.
  • Tilin datan jakamisasetukset kannattaa jättää suositusten mukaisiksi.
  • Valitse lopuksi ”Seuraava”.
  • Tässä tapauksessa luomme kotisivuille seurantakoodia, joten valitse kohta ”Verkko”.
  • Valitse ”Seuraava”.
  • Täytä ”Verkkosivuston nimi” samalla nimellä kuin ensimmäiselläkin kerralla (eli esim. yrityksesi nimi).
  • Täytä ”Verkkosivuston URL”. Huomioithan alun päätteen (http:// tai https://)
  • Valitse ”Alakohtaiseen luokkaan” yrityksesi toimintaan parhaiten sopiva määritys.
  • Muuta ”Raportoinnin aikavyöhyke” -kohtaan Suomi.
  • Lopuksi valitse ”Luo”.
  • Hyväksy Google Analyticsin käyttöehdot
  • Halutessasi voit sallia erilaisten sähköpostiviestien saamisen Googlelta.
  • Nyt Analytics tilisi on luotu ja näet sivulta ”Seurantakoodin” sekä ”Yleinen sivustotagi” -kohdan koodin. Nämä molemmat ovat tärkeitä ottaa ylös. Niiden avulla saamme sitten Analyticsin kytkettyä kotisivullesi. Jos olet ostanut kotisivusi meiltä, voit lähettää koodin meille, niin teemme lisäyksen puolestasi.

2. seurantakoodin asentaminen kotisivulle

Seurantakoodin voi lisätä kotisivuille monin tavoin, esimerkiksi käyttämällä Googlen Tag Manageria, WordPressin lisäosaa tai viemällä tarvittava seurantatieto suoraan sivuston koodiin

  • Googlen Tag Managerin ohjeita löytyy runsaasti netistä. Ohjelman asentaminen on näistä vaihtoehdoista haasteellisin, mutta GTM on hyvin suosittu ja monipuolinen käytettävyydeltään. 
  • WordPressillä on tarjolla useitakin lisäosia, joiden avulla seurannan saa käyttöönsä. Itse olen käyttänyt enimmäkseen Google Analytics for WordPress by MonsterInsights -lisäosaa, joka tarjoaa näppärän esinäkymän WordPressin ohjausnäkymään. Tarjolla on ilmainen sekä Pro-versio.
  • Kolmas vaihtoehto vaatii pikkaisen ymmärrystä koodin lisäämisestä. Toki tähänkin on olemassa esim. WordPressissä  Header Footer Code Manager niminen lisäosa, jonka avulla koodin lisääminen onnistuu helpommin.


Jos olet ostanut kotisivusi meiltä, voit lähettää koodin meille, niin teemme lisäyksen puolestasi.

Lopuksi vielä tietysti testataan, että dataa alkaa varmasti kertymään. Google Analytics avulla saat kerättyä hyödyllistä tietoa kävijöistäsi ja vieläpä ilmaiseksi.

KIRJOITTI: DIGITOIMISTO KATICA

Kotisivut: KATICA.FI | Sähköposti: INFO@KATICA.FI

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on digg
Share on skype