7 vinkkiä onnistuneeseen sivustouudistukseen

7 vinkkiä onnistuneeseen sivustouudistukseen

Sivustouudistus voi olla merkittävä askel eteenpäin yrityksesi digitaalisen näkyvyyden ja käyttäjäkokemuksen parantamisessa. Oikein toteutettuna se voi lisätä liikennettä, kasvattaa konversioita ja vahvistaa brändiäsi. Mutta mistä aloittaa? Tässä artikkelissa käydään läpi seitsemän tärkeää vinkkiä, joiden avulla varmistat, että sivustouudistus sujuu mutkattomasti ja tuloksellisesti.

1. Suunnittele rakennemuutokset huolellisesti

Navigaatio on sivustosi tärkein työkalu käyttäjän ohjaamisessa oikean sisällön pariin. Hyvä navigaatio on intuitiivinen ja looginen – mutta miten se suunnitellaan?

Navigaation syvyyden merkitys
Syvä navigaatio voi tehdä sivuston käytöstä turhauttavaa. Käyttäjien pitäisi päästä haluamaansa sisältöön korkeintaan kolmella klikkauksella.

Vinkkejä navigaation suunnitteluun:

  • Rajoita navigaatiosyvyys kolmeen tasoon.
  • Käytä selkeitä ja kuvaavia kategorioita.
  • Testaa navigaatiorakenne oikeilla käyttäjillä ennen julkaisua.

2. Älä poista suosittuja sivuja tai tärkeää sisältöä

On houkuttelevaa aloittaa puhtaalta pöydältä, mutta sisältö, joka jo toimii, kannattaa säilyttää.

Miten tunnistat tärkeän sisällön?
Käytä työkaluja, kuten Google Analytics, selvittääksesi, mitkä sivut vetävät eniten liikennettä. Näiden poistaminen voi johtaa rikkoutuneisiin linkkeihin ja huonompaan käyttäjäkokemukseen.

Vinkkejä sisältöjen säilyttämiseen:

  • Tee lista nykyisen sivuston suosituimmista sivuista.
  • Käytä työkaluja, kuten Screaming Frog, linkkien tarkistamiseen.
  • Varmista, että sisällöt linkitetään uudistuksen jälkeen oikein.
  • 3. Paranna sivuston nopeutta

    Nopea sivusto ei ole vain käyttäjien mieleen – myös hakukoneet rakastavat sitä. Sivuston latausnopeus vaikuttaa suoraan hakutulossijoituksiin.

    Vinkkejä nopeuden optimointiin:

  • Optimoi kuvat: Käytä moderneja formaatteja, kuten WebP, ja skaalauta kuvat oikein.
  • Hyödynnä välimuistia: Paranna sivujen latausaikoja tallentamalla usein käytetyt tiedot.
  • Valitse tehokas palvelin: Varmista, että palvelinresurssit vastaavat sivustosi tarpeita.
  • 4. Varmista oikeat uudelleenohjaukset

    Sivustouudistus lähes aina muuttaa URL-osoitteita. Ilman kunnollisia uudelleenohjauksia voit menettää liikennettä ja SEO-sijoituksia.

    Parhaat käytännöt uudelleenohjauksille:

  • Käytä 301-uudelleenohjausta pysyviin URL-muutoksiin.
  • Dokumentoi kaikki vanhat ja uudet URL-osoitteet.
  • Testaa uudelleenohjaukset ennen julkaisua.
  • 5. Varmista uuden sivuston indeksointi

    Kun uusi sivusto julkaistaan, hakukoneiden tulee löytää kaikki sen sisällöt mahdollisimman nopeasti.

    Näin varmistat indeksoinnin onnistumisen:

  • Lähetä XML-sivustokartta Google Search Consoleen.
  • Käytä robots.txt-tiedostoa ohjaamaan hakukoneiden indeksointia.
  • Tarkista, ettei mikään tärkeä sivu ole vahingossa estetty.
  • 6. Käytä aikaa analytiikan asettamiseen ja seuraamiseen

    Sivustouudistus on vasta alkua. Seuranta ja analytiikka auttavat sinua ymmärtämään, mikä toimii ja mitä pitää vielä parantaa.

    Tärkeimmät analytiikan mittarit:

    • Sivuston latausnopeus.
    • Sivukohtainen liikenne.
    • Konversioaste ja käyttäjäpolut.


    Hyödynnä työkaluja, kuten Google Tag Manageria, seuraamisen automatisointiin.

    7. Testaa ja pyydä palautetta ennen julkaisua

    Testaus ja käyttäjäpalautteen kerääminen ennen julkaisua voivat säästää sinulta lukemattomia ongelmia myöhemmin.

    Miten testata tehokkaasti?

  • Testaa sivustoa eri laitteilla ja selaimilla varmistaaksesi yhteensopivuuden.
  • Käytä todellisia käyttäjiä eri ikäryhmistä ja osaamistasoista löytääksesi mahdolliset ongelmakohdat.
  • Johtopäätös

    Sivustouudistus voi tuntua isolta projektilta, mutta huolellinen suunnittelu ja oikeiden työkalujen hyödyntäminen varmistavat onnistumisen. Käyttämällä näitä seitsemää vinkkiä voit varmistaa, että uudistus ei vain täytä odotuksia, vaan ylittää ne.

    Jaa kirjoitus

    Tilaa uutiskirjeemme

    Piditkö lukemastasi? Tilaa Katican uutiskirje, niin saat kerran viikossa tuoreita vinkkejä ja ajankohtaisia uutisia digitaalisen markkinoinnin maailmasta suoraan sähköpostiisi! Liity mukaan ja pysy askeleen edellä kilpailijoita.